Várható olvasási idő 11 perc. Ebben a posztban rávilágítunk, hogy egy weboldal miért elengedhetetlen a 21. század vállalkozójának.

Valószínűleg, mivel éppen itt vagy, már tudod, érzed, hogy weboldalra van szükséged. A második dolog, amiben biztos vagyok, ha ezeket a sorokat olvasod, akkor egy weboldalról jutottál ide. Vagy feliratkoztál korábban egy weboldalon, és az e-mailből kattintottál át erre a tartalomra. A weboldalakról mindenki tudja, hogy fontosak, és valamennyien tudjuk azt is, hogy rengeteg előnyhöz juthatunk általuk. Ennek ellenére megdöbbentő, hogy milyen sok vállalkozás nem rendelkezik online vagy webes jelenléttel. Ha végzel valamilyen üzleti tevékenységet, és nincs weboldalad, borzasztóan sok lehetőségtől esel el. 2016-os adatok szerint a kis cégek kétharmada nincs jelen az interneten. Noha sokan látják a valódi hasznát, nem tudják, hogy mekkora beruházás ez, illetve, hogy miként kezdjenek hozzá az online jelenlétük felépítéséhez.

De miért is olyan fontos a 21. század vállalkozójának, hogy legyen egy normális weboldala?

A kérdés költői, de hadd magyarázzam el!

Régebben mindenkinek volt névjegykártyája. Elegendő volt, ha a leendő partnered vagy ügyfeled kezébe nyomtál egy névjegykártyát a telefonszámoddal, e-mail-címeddel, és vagy megkeresett, vagy nem. Gyakorlatilag a weboldal az új névjegykártya, és ha nincs, az probléma. Ha a mai világban túl akarsz élni, akkor rendelkezned kell egy tökéletes honlappal. És akkor még mindig csak a túlélésről beszélünk. Mivel tud többet a weboldal?

Miért legyen weboldalad?

1. Állandóan friss és mindig aktuális

Képzeld el, hogy megváltozik a telefonszámod, vagy egy új, tágasabb irodába költözöl. Ha van egy dinamikus weboldalad, akkor belépsz, és szépen módosítod az ennek megfelelő tartalmakat. Ez szinte bármi lehet. Bármikor, bármin tudsz saját magad változtatni, nem kell programozó hozzá. Senki sem fog észlelni semmilyen módosítást, mert minden azonnal lezajlik a háttérben. Ráadásul a módosítandó tartalomnak gyakorlatilag nincsenek térbeli korlátai sem. Korlátlan számú oldalt, illetve aloldalt tudsz létrehozni. Az ügyfeleid számára használhatsz szöveges elemeket, képeket, videókat, zenéket, hanganyagokat, ezáltal is növelve a látogatók elköteleződését. Az ügyfeleid nem fognak mindenért felhívni, mert az oldalon – ha jól csinálod – megtalálnak minden számukra fontos információt. Ezzel rengeteg időt és energiát spórolhatsz meg magadnak vagy munkatársaidnak, így több időd marad az üzleted fejlesztésére.

2. A weboldalad a nagyítója annak, amit csinálsz

Egy jó weboldal pénzt keres Neked. Tudod hirdetni, és ezáltal látogatókat terelni rá. Ha releváns embereknek mutatod meg a releváns tartalmaidat, akkor vissza fognak térni hozzád. Ezáltal “ingyen” szerzel látogatókat. Haladóbb szinten a weboldalon már elkérhetik a látogató elérhetőségét, hogy később  is vissza tudják csábítani, ha magától nem jönne. Egy szépen kivitelezett weboldal több embert vonz, gondolj csak a kirakatokra. Az emberek is inkább a díszes kirakatok előtt bámészkodnak, nem az üres, poros, ne adj Isten sérült “boltablakok” előtt.

3. Nincsenek többé határok

Egyedül a nyelv szabhat korlátokat, de ez is csak Tőled függ. Tételezzük fel, hogy csak magyar nyelven elérhető a weboldalad tartalma. Ekkor sem kötelező csak Magyarországban gondolkodnod, hisz az oldaladat a világ másik végéről is elérhetik a magyar anyanyelvű érdeklődők. Pontosabban, bárki elérheti, de nem mindenkinek lesz érthető, ezáltal releváns a tartalma.
A másik fontos dolog, hogy éjjel-nappal elérhető leszel az ügyfeleidnek: 24 órán át az év 365 napján keresztül. Képzeld el, hogy mindent megteszel, hogy eljuss egy boltba, de előtted bezár. Mit érzel ebben a helyzetben? Nem valószínű, hogy másnap ismét felkeresed, igaz? Függetlenül attól, hogy nem is a bolt hibája, hogy nem tudtál időben odaérni. Mit teszel? Kénytelen leszel keresni egy másik áruházat. A weboldaladnál ez nem fordulhat elő. Az ügyfeleid otthonról, a kényelmes kanapéről, vagy útközben a buszról is könnyedén elérhetik az oldaladat és a szolgáltatásaidat.

4. Interaktivitást-visszacsatolást kapsz

Az emberek igénylik, hogy elmondhassák véleményüket, legyen az pozitív vagy akár negatív. Neked pedig óriási szükséged van erre, hiszen ezáltal tudod fejleszteni a termékedet, szolgáltatásodat. Minél jobbá válsz, annál jobban megy az üzlet, ezáltal még több véleményre számíthatsz. Ez egy örök körforgás, amit használni kell.
Ennek van egy árnyaltabb része, amikor is a látogató úgy ad visszajelzést, hogy nem is tud róla. Erre remek analitikai eszközök állnak rendelkezésre. Az egyik legjobb és ingyenes megoldás a Google Analytics rendszer, aminek integrációja két kattintással megoldható a ShopnGo rendszerében. Ezzel feltérképezhetjük, hogy milyen oldalakat néz, mennyi ideig tartózkodott az oldalon, honnan jött az oldalra stb.

5. Márkaépítéshez elengedhetetlen

A rendszeres interakció az ügyfelekkel egyrészről növeli a bizalmat, másrészről  folyamatos márkaépítésre is használható. Ennek pedig a legegyszerűbb módja az online jelenlét. Itt fontos, hogy mindig az aktuális tartalommal találkozzanak a látogatók, amit már az 1. pontban érintettünk.

6. Konkurenciával lépést kell tartanod

Ma minden vállalkozó weboldalon vagy webshopon keresztül bonyolítja a legtöbb értékesítési folyamatát és ügyfélkezelését. Nem maradhatsz ki, mert az emberek már a világhálón keresik a megoldást problémájukra. Ha mégis így tennél, azzal a vállalkozásod jövőjét kockáztatnád. Gondolj bele, ha a versenytársadnak van weboldala, neked pedig nincs, esélyes, hogy az érdeklődők őt választják helyetted. Muszáj haladni a korral, hogy hatékonyan fel tudd venni a versenyt a piaci szereplők között.

7. Marketinglehetőségek tárháza

Az offline kereskedelemben a szórólapok, kuponok, plakátok sokkal nagyobb beruházást igényelnek, és nehezebben mérhető az eredményességük. Online hirdetések használatával viszont egyszerűbben és költséghatékonyabban célozhatod meg a közönségedet. Sőt, az ügyfelek is inkább a digitális tartalmakat preferálják. Mint hosszútávon gondolkodó vállalkozó, tedd fel magadnak a kérdést, hogy hová akarod irányítani az online hirdetéseidre kattintó érdeklődőket. Egyértelmű, hogy a weboldaladra vagy landing oldaladra. Rengeteg hatékony marketingstratégia használható. A teljesség igénye nélkül: PPC-hirdetések (Adwords, Facebook), SEO, e-mail-marketing stb. Minden attól függ, hogy milyen típusú üzleti tevékenységet folytatsz. Az online marketing viszont már egy külön iparág. A későbbiekben rengeteg anyagunk fog ezzel a témával részletesebben is foglalkozni.

8. Költséghatékony a fenntartása

A technológia jelentős fejlődése megkönnyítette a webhelyek építését és karbantartását. Ma már nem szükséges sok százezer forintért egyedi weboldalakat terveztetni, hacsak nem valamilyen speciális piaci igényt elégítünk ki. Az esetek 90%-ában elegendő egy nagyon jól felépített weboldal, akár bérelhető formában is. Stratégiailag egy jól átgondolt választással a költségeidet drasztikusan csökkentheted, ha a bérelhető megoldás mellett teszed le a voksodat.

9. Kényelmes az ügyfeleknek

Az intelligens vállalkozások rájöttek arra, hogy az emberek szeretik a kényelmet. Márpedig sokkal komfortosabb az otthon melegéből böngészni, és megoldást keresni a problémánkra, mint esőben a városban üzletről üzletre járni. Szerinted melyik a kényelmesebb? Elég nyilvánvaló a válasz, hacsak nem céltalanul vezeted a vállalkozásodat.

10. Értékesítést támogató

A weboldalad közvetett módon is besegíthet az értékesítésben, hiszen számos telefonos vagy offline pl. üzletben történő vásárlás is generálódhat a látogatások következményeként. A legtöbb ember elsősorban nem vásárlás céljából keres fel egy webhelyet. Sokkal inkább információt gyűjteni, tájékozódni szeretne. A világban bekövetkező információrobbanás felgyorsította a vásárlási döntéseket is. Gyakorlatilag a vágy vagy problématudat kialakulása utáni lépések, hogy a látogató információt gyűjt (keres), összehasonlít (találatok) majd vásárol (választ). Ha kimaradsz a gyűjtés és összehasonlítás fázisából, akkor nagy valószínűséggel nem tőled fognak vásárolni a folyamat végén.

11. Nem helyettesíthető egy Facebook-oldallal

Azt hiszed, hogy egy Facebook-oldallal ez mind megoldható? Az utóbbi években elszaporodtak a céges Facebook-profilok, és sokan ettől várták a megváltást. Gyakorlatilag ingyen használható, így adódik a kérdés, vajon szükséged van-e weboldalra? Habár sejted a választ, amit hamarosan olvasni fogsz, azért leírom.

Határozottan szükséged van egy weboldalra. Ugyanis a kérdés rosszul van megfogalmazva. A helyes kérdés: Hogyan tudod maximalizálni a weboldalad erejét? De mielőtt választ adnék erre a kérdésre, tisztázzuk, hogy miért merül fel a helytelen kérdés a legtöbb vállalkozóban.
A Facebook egy harmadik fél a történetben, nevezhetjük közvetítőnek is. És a lényeg ez, hogy közvetít. Beékelődik az érdeklődő és közéd. Tetszik vagy sem, te profilokat veszel a Facebooktól, aki vállalja, hogy célba juttatja az üzeneteidet. Természetesen nem ingyen, de úgy gondolom ez valahol normális, hiszen nekik is fenn kell tartani a saját rendszerüket. A Facebook jó és szeretjük, de nem szabad csak rá támaszkodnod, mert kellemetlen meglepetések érhetnek. Használjuk mint kiegészítő marketingeszközt, de a legjobb, ha rendelkezel saját weboldallal. Különös tekintettel arra, hogy:

  • Magyarországon a legtöbb ember a Google keresőmotorját használja, ami vágyra vagy problémára keresve nem dob ki céges Facebookoldal-találatot.

  • A legtöbb ember nem látogat a Facebookon márkaoldalakat, még ha egyszer lájkolt is ilyeneket, nem jellemző, hogy felkeresi őket.

  • A Facebook szabályai és a technikai paraméterek is folyamatosan frissülnek, változnak. Ha egy ilyen változás kellemetlenül érint, nem tudsz mást tenni, mint hallgatni és elfogadni. (Egyébként ez igaz a Youtube-ra, LinkedInre, Twitterre stb. is). Egy szóval nincs irányításod ezen közösségi platformok felett.

Ezért nyilvánvaló, hogy a weboldal a digitális jelenlét elengedhetetlen része. Nem a céges Facebook-oldal kiegészítője, hanem éppen fordítva. A weboldalunk kiegészítője lehet a Facebook. A saját weboldalunkon mi határozzuk meg, hogy a látogató mivel találkozzon, és milyen környezetben tegye mindezt. Ez a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb módja a márkánk vagy cégünk megkülönböztetésére. Sokkal okosabb dolog befektetni a saját tulajdonunkba, mint olyan földön építkezni, ami nem a miénk.

12. Hitelessé tesz

Egy weboldalon keresztül lehetőséget biztosítasz a vállalkozásodnak arra, hogy elmond, miért bízhatnak benned. Ezt különböző tényekkel, adatokkal tudod prezentálni. Hiszed vagy sem, a legtöbb ember a bevásárlás előtt (legyen az online vagy offline) az interneten keresgél , és ilyenkor éppen azt vizsgálják, hogy mennyire vagy hiteles. Az emberek hajlamosak megbízni egy üzletben, miután vásároltak ott. A webhellyel ezt maximálisan ki tudod használni.

Plusz egy érdekes adat a 2016-os online kereskedelem alakulásáról és a későbbiekben várható tendenciáiról.

Várható tendencia

Mit olvasol ki belőle? Az emelkedő hihetetlenül meredek, ami arra enged következtetni, hogy eszméletlen potenciál van még mindig benne. De, ha ezt a versenytársaid is látják, akkor ők is rá fognak kapcsolni (ha eddig nem tették volna meg).

Álljon itt még egy, az utóbbi 4 év reklámköltését bemutató ábra. Elgondolkodtató!

2013-2014 reklámtorta alakulása

2015-2016 reklámtorta alakulása

Ez annyit jelent, hogy egyre nagyobb lesz a verseny az internetes megjelenésért. Nincs mese. Cselekedned kell, ha nem akarsz lemaradni.

Konklúzió

A fenti előnyöket összefoglalva, elmondható, hogy az internet, és ezáltal a weboldalak/ webshopok legnagyobb előnye, egy olyan dimenzió létrehozása, ami térbeli és időbeli korlátok nélkül nyitja ki a világot előttünk. Remélem Te is belátod, hogy minden vállalkozásnak elengedhetetlen kelléke egy weboldal. Minél profibban van felépítve, annál több hasznot tudsz belőle kihozni. Erre pedig egy jól bevált rendszer lehet a garancia. Ezért az online jelenlét biztosítása az egyik legjövedelmezőbb lépés a vállalkozásod számára.