Minden, amit tudni akartál az online katalógusokról
A mai bejegyzésünk témája az online katalógusok; szó lesz fő előnyükről, majd tisztázzuk a különbséget katalógus és webshop között, végül gondolatébresztőnek írunk néhány esetről, amikor kimondottan jó döntés online katalógust létrehozni.
Több vásárló elérése - olcsóbban
Miután a leendő vásárlóink tudomást szereznek az általunk kínált termékekről vagy szolgáltatásról, a következő lépés, hogy többet tudjanak meg róluk. Ehhez sok vállalkozás alkalmaz értékesítő személyzetet (sales-eseket), ez azonban nem mindig célravezető megoldás. Egy értékesítő egyszerre jellemzően csak egy, vagy néhány leendő vásárlóval tud beszélni, mindezt egy komoly havi fizetésért, esetleg jutalékért. Egy online katalógust egyszerre korlátlan számú ügyfél tud böngészni, és töredékébe kerül annak, mintha hivatásos eladókat alkalmaznánk.
Katalógus vagy webshop?
A lényegi különbség egy online katalógus és egy webshop között, hogy értékesíteni csak az utóbbin keresztül van lehetőség. Az online katalógus lényegében olyan, mint egy nyomtatott ismertető a termékeinkről / szolgáltatásainkról, annyi különbséggel, hogy ezt az érdeklődők akármikor megtekinthetik számítógépükön vagy telefonjukon.
Felmerülhet a kérdés, hogy vajon miért is válasszuk webshop helyett az online katalógust? Egyrészt mivel a katalógus esetében nem kell fizetési felületet integrálni, egyszerűbb elindítani, valamint olcsóbb megoldás. Másrészt előfordul, hogy egy vállalkozásnak remekül működik az offline értékesítési csatornája (üzlethelyiség, átvevői pont, stb), de több vevőt is ki tudna szolgálni. Ilyenkor a cél, hogy a leendő vevők, ügyfelek tájékozódjanak arról, amit kínálunk, majd személyesen felkeressenek minket. Ezt a célt pedig egy online katalógus kiválóan szolgálja.
Kiknek jó választás?
Röviden összefoglalva: egy online katalógus minden vállalkozás számára hasznos, akik termékeikről, szolgáltatásaikról szeretnének több információt megosztani a leendő vásárlóikkal. Mai rohanó világunkban mindenkinek csak kevés ideje van, és az sem akkor, amikor mi szeretnénk. Célszerű tehát egy bármikor elérhető felületre feltölteni az ismertetőket termékeinkről, szolgáltatásainkról – így az érdeklődők biztosan a számukra is legalkalmasabb időpontban nézik meg azokat.
Vannak azonban helyzetek, amikor különösen érdemes online katalógust létrehoznunk. Nézzünk meg három ilyen esetet egy-egy példával!
“Személyre szabott terméket árulok.” A katalógus remek választás, ha egyedi termékeket készítünk. Csak rendelésre, a vásárló személyre szabott igénye szerint.
Van raktárunk, de nincs bemutatóterem. Ebben az esetben a leendő vevőnk csak képen láthatja a terméket, amit meg szeretne vásárolni – és sokkal előnyösebb, ha ezt online, a neki legalkalmasabb időpontban teheti meg. Jó példa erre az esetre egy bútorokat árusító vállalkozás.
Szolgáltatást értékesítünk, nem terméket. Egy szolgáltatást általában nem tud kipróbálni a vevő, csak akkor tudja megítélni az értékét, amikor már megvásárolta. Ilyenkor különösen hasznos, ha valamilyen formában egy kis „ízelítőt” tudunk adni egy leírás, egy kép vagy egy videó formájában. Példa erre az esetre egy fodrászüzlet, ahol az elkészült frizurákból remek katalógust állíthatunk össze.
„Vendégcsalogató” katalógust szeretnénk. Nehezen szállítható terméket értékesítesz? Nem akarsz online értékesíteni? Ebben az esetben a katalógusnak tisztán marketing szerepe van, azt a célt szolgálja, hogy az utcára nyíló üzletünkbe több vevő látogasson el. Erre példaként egy autókereskedést hozhatunk fel, ahol maga az értékesítés a telepen zajlik, webshop létrehozására nemigen van lehetőség a szállítás miatt, és a katalógus célja, hogy a vevők előre kiválasszák a nekik tetsző autókat.
Látható, hogy számos olyan eset adódik, amikor egy online katalógus jó kiegészítője az üzleti tevékenységünknek, és olyan is előfordul, hogy az értékesítés szerves részét képezi. Reméljük, cikkünk jó gondolatébresztő volt – ha te is gondolkodsz online katalógus létrehozásában, tekintsd meg ajánlatunkat!