Milyen lehetőségeid vannak a magyar piacon weboldalkészítés terén?
Hihetetlen mennyiségű információ áll rendelkezésünkre ebben a témakörben (is), ezért nem egyszerű kiszűrni és megtalálni az ideális megoldást, ha nyitni szeretnénk az online jelenlét felé. Milyet válassz? Hogyan válassz? Mi alapján hozd meg a döntésed? Ezen egyszerű kérdések megválaszolására teszünk kísérletet. A célunk az, hogy a cikk végére majdhogynem 100%-ig tudd, hogy Neked milyen irányba kell elindulnod. Rávilágítunk, hogy milyen előnyökkel és hátrányokkal kell számolnod az egyes lehetőségeknél. Ezek alapján sokkal egyszerűbben tudsz majd dönteni, ha arra kerül a sor. Kezdjünk is neki!
Milyen falakba ütközhetsz?
Már a weboldallétrehozás gondolatának a megszületése után, számos kérdés merülhet fel benned, hogy milyen rendszert használj. Fontos kérdés, mert a válasz döntően befolyásolja céged későbbi működését.
- “Az olcsóbb valóban olcsó?”
- “A drágább valóban többet tud?”
- “Melyikre van Nekem szükségem?”
Mivel több mint egy évtizede fejlesztéssel foglalkozunk, tudjuk, hogy mennyire szerteágazó igényei lehetnek az embereknek. A leggyakrabban előforduló okok:
- “Ha nincs weboldalam, hogyan tudom elintézni, hogy legyen, hisz a konkurencia már évekkel ezelőtt csináltatott magának egyet?”
- “Ha van, akkor hogyan tudnék szintet lépni vele, hogy pénzt is termeljen a vállalkozásomnak? Sajnos az idő eljárt felette.”
- “Ha van/lesz, akkor azt én akarom kezelni. Ne kelljen hívogatnom a programozót bármiféle változtatásért.”
Ezek azok az ismétlődő és folyamatosan előforduló fájdalompontok (de nevezzük őket igényeknek), melyekkel a leendő ügyfeleink felkeresnek bennünket. Hacsak valaki eleve nem egy weboldallal indítja a vállalkozását, akkor előbb-utóbb mindenképpen felmerül, hogy nyitni szeretne az online jelenlét felé. Vagy nem szeretne, csak kell, ha azt akarja, hogy a konkurencia ne tapossa el.
Milyen weboldal-megoldások közül tudsz választani?
Manapság egy weboldalt üzemeltetni kívánó érdeklődőnek alap esetben háromféle lehetősége van. Választhat egyedi fejlesztésű weboldalt, vagy nyílt forráskódú tartalomkezelő rendszereket, illetve dönthet a bérelhető megoldás mellett.
Ahhoz, hogy jól válassz, fontos átgondolnod, hogy pontosan mire van szükséged, és melyik megoldás szolgálja ki a legjobban az igényeidet. A pályafutásunk alatt dolgoztunk már mind a három megoldással. Viszont a többség nem tudja, hogy pontosan mit is szeretne. Látott vagy hallott valahol egy megoldásról, ami megtetszett neki, és azt szeretné viszont látni az ő saját oldalán. Ebben a döntésben szeretnénk segíteni, így összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat róluk, valamint, hogy melyiket milyen esetben érdemes használni.
Mind a három megoldást négy alapvető szempont szerint nézzük meg:
- indulási költség,
- fejlesztési idő,
- új funkciók,
- speciális igények
Nézzük tehát sorban, melyik rendszernél, mire számíthatunk:
1. Egyedi fejlesztésű weboldalrendszer
Ebben az esetben a Te igényeidre szabott egyedi szoftvert készíttetsz el.
Indulási költségek: Itt a legmagasabbak, mivel a rendszert egyedileg Neked, a Te igényeidre szabva készítik el.
Fejlesztési idő: Ennek a megoldásnak a leghosszabb a fejlesztési ideje, mivel meg kell írni a szoftvert.
Új funkciók: Új funkciókat akkor kapsz, ha felkeresel egy fejlesztőt, aki elkészíti Neked. Ezzel is számolnod kell.
Speciális igények: Bizonyos esetekben a többi megoldás (nyílt forráskódú, bérelhető) nem tudja kiszolgálni az igényeidet, ezért szükség van rá, hogy egyedit fejlesztess. Ez akkor praktikus, ha nem standard terméket árulsz, és nem standard folyamataid vannak: pl. a termékeket egyedire lehet szabni egy kalkulátor segítségével, vagy nagyon komplex az árazásod, netán egyedi vásárlási folyamatot kell bejárnia a vásárlónak. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az egyedi rendszereket könnyebben lehet átalakítani és a változó folyamatokhoz igazítani. Egyedi grafika megvalósításával biztosak lehetünk abban, hogy nem futunk össze még egy ugyanilyen kinézetű weboldallal a világhálón.
Összegezve: Ha úgy ítéled meg, hogy Neked speciális igényeket kielégítő weboldalra van szükséged, egyértelműen egyedileg kell fejlesztened – vagyis fejlesztetned egy fejlesztőcsapattal, feltéve, ha nem vagy programozó. Ez egy zárt forráskódú rendszer, melyhez csak a fejlesztőcsapat férhet hozzá, így bármilyen változtatást akarsz az oldalon, velük kell kommunikálnod. Ezért nagyon lényeges még az elején egy megbízható csapatot választani, akik gördülékenyen dolgoznak, és tudnak reagálni a felmerülő igényeidre. Az egyedi fejlesztés szinte minden esetben drágább a nyílt forráskódú és a bérelhető weboldalaknál, így érdemes több helyről is árajánlatot kérni a döntés előtt.
2. Nyílt forráskódú webodal rendszer
Azon rendszereket értjük alatta, melyeket bárki szabadon fejleszthet, ha érez magában affinitást.
Indulási költségek: Ennek a legnagyobb előnye, hogy a szoftver ingyenes, csak a testreszabásért kell fizetned egy weboldalkészítő csapatnak. Mivel szabadon elérhető a forráskódja, bármikor módosíthatod, testreszabhatod az oldalt bizonyos keretek között. Költségek akkor merülhetnek még fel, ha olyan bővítményt használunk, ami nem ingyenes.
Fejlesztési idő: Sokan azért választják, mert megbízható, pár havonta jönnek ki új frissítések, amik garantálják a hibamentes működést. Előnye, hogy nagyon sokan használják, ezért rengeteg fórum áll a rendelkezésedre, ahol, ha elakadsz, bátran felteheted a kérdéseidet. Azonban a funkciók kissé korlátozottak, mivel ezek a frissítések nem Magyarország-specifikusak. A magyar piacon 3 tartalomkezelőt érdemes megemlíteni. Ezek a Wordpress-, Joomla- és Drupal-rendszerek.
Speciális igények: Akkor választhatod a nyílt forráskódú rendszereket, ha nincsenek ilyen jellegű igényeid.
Új funkciók: Ha egy ilyet választasz, akkor biztos lehetsz benne, hogy gyorsan elkészülsz vele (a telepítéssel). Majd következhetnek a különböző bővítmények telepítései. A grafika területén is rengeteg ingyenes sablon közül választhatsz, de fennáll a veszélye, hogy többen is ugyanazt használják. Nem kell programozónak lenned, hogy használni tudd, de nem árt, ha valamennyire értesz hozzá. A rendszer használatának elsajátítása nem kevés időt emészt fel. A frissítések utáni időszakban is gond szokott lenni velük. Minél több bővítményt használsz, annál valószínűbb, hogy előbb-utóbb ezek összeakadnak egymással. Úgy képzeld el mint egy Android operációs rendszerrel felszerelt telefont, amire 100 applikációt töltesz. Ezek mind-mind lassítják az oldal betöltődését is.
Összegezve: A biztonság szempontjából ezek a rendszerek a legsebezhetőbbek. A nyílt forráskód figyelemfelhívás a bűnözők, hackerek számára, ezért nagyon jól át kell gondolni, hogy ilyen rendszert válasszunk-e. Ha nem boldogulsz egyedül egy ilyen rendszerrel, akkor kiszervezheted, de akkor már elvesztette az “ingyenes” jelzőt. Azért “ingyenes”, mert, ha nem pénzzel fizetsz, akkor az időddel fogsz. Mindezek mellett elmondható, hogy vannak olyan esetek, amikor ezek a rendszerek bizonyulnak a legjobb választásnak (pl. egy gyors időszakos kampány lefuttatására tökéletes lehet).
3. Bérelhető webodalak
A kettő között helyezkednek el a bérelhető rendszerek, de sok tekintetben inkább az egyedi felé húznak.
Indulási költségek: Ezt ugyanúgy, mint egy egyedi fejlesztésű weboldalt, egyszer lefejlesztette egy csapat. Azzal a különbséggel, hogy ebben az esetben ezt az “alap” kódot bérelheti az ügyfél, sokkal olcsóbban, mintha csak neki egyedileg készült volna. Ez az ügyfélnek is jó, mert az eredeti ár töredékéért hozzájuthat a rendszerhez, és a fejlesztő cég is jól jár, mert nem egyszer adja el 1 millió Ft-ért, hanem százszor, pl. 10 ezer Ft-ért. Most nem a számokon van a hangsúly, csak érzékeltetni akartuk ennek az üzleti mozgatórugóját. Gyakorlatilag minimális költségek mellett elkezdhető a működés.
Fejlesztési idő: A rendszer már le van fejlesztve, így gyakorlatilag azonnal az ügyfél rendelkezésére áll. Azonban ez a folyamat – jó esetben – soha nem ér véget. A háttérben megszakítás nélkül történik a rendszer folyamatos bővítése további funkciókkal.
Speciális igények: Az előbbi pontban már utaltunk rá, hogy a fejlesztések folyamatosak, így hónapról hónapra okosodik a rendszer. A legjobb dolog az egészben, hogy mindez az ügyfélnek nem kerül semmibe. Van egy nagy gyűjtőhalmaz, amiből folyamatosan kerülnek ki a fejlesztendő funkciók. Ennek a hátránya az, hogy ha egyedi igényünk támad, azzal várni kell, míg az beépítésre kerül.
Új funkciók: A legtöbb igényt különböző integrálási megoldásokkal kitűnően meg lehet oldani. A teljes képhez hozzá tartozik, hogy nagyon gyorsan el lehet velük indulni, és rengeteg hasznos alapfunkcióval rendelkeznek az ilyen rendszerek.
Összegzés: Ha egyedi kinézetet, folyamatos fejlesztéseket és gyors hozzáférést szeretnél, mindezt azonnal és olcsón, a bérelhető rendszert Neked találták ki! Az eddigi tapasztalataink alapján úgy látjuk, hogy ügyfeleink 90%-ának ez a megoldás vált be. Nincs indulási költsége, egy alacsony fix havidíjat kell csupán fizetni, amiért cserébe általad elképzelt arculatot és folyamatos segítséget kapsz. Azonnal indítható, a kezelőfelülethez pedig te is hozzáférhetsz, ami azt jelenti, hogy fel tudsz tölteni termékeket, tartalmakat anélkül, hogy hosszú napokat, heteket kellene várnod egy programozóra. Az ingyenes megoldásnál sokkal kényelmesebb, nem tudsz elakadni a kivitelezésben, elég, ha megálmodod, milyen weboldalt szeretnél, majd megvalósítod.
Miért tettük le a voksunkat a bérelhető rendszerek fejlesztése mellett?
- A külföldi piacokon már évekkel ezelőtt kezdtek megjelenni a bérelhető megoldások.
- Üzleti szempontból hihetetlenül egyszerű és igazságos. A vevőnek nem kell elköteleznie magát örökre a termék mellett. Ez anyagilag és mentálisan is sokkal kisebb teherrel jár. Van egyfajta természetes motiváló tényező is abban, hogy bárki bármikor válthat.
- Biztos lehetsz benne, hogy a fejlesztőgárda mindig a maximumra törekszik.
Miért jó Neked ha bérelhető rendszert választasz?
Ha megnézel két tetszőleges weboldalt, akkor láthatod, hogy funkcionalitásban 90-95%-ban megegyeznek. Akkor miért fizetnél százezer Ft-okat azért az 5-10 %-ért, amiket a legtöbb vállalkozás nem is tud kihasználni? Hadd mutassunk be egy tökéletes példát erre. Ezt úgy képzeld el, mintha el szeretnél utazni egy üzleti útra Rióba. Szóval a célod, hogy a hétvégére Rióban legyél, és nyélbe tudd ütni életed üzletét. Minden ettől a találkozótól függ. A lényeg, hogy időben odaérj. Fontos, hogy mivel mész? Persze, hogy fontos.
- Gyalog nekivágnál? Esélyed sincs.
- A stoppolás, azaz az ingyenes fuvar lehetősége kecsegtető, de nem valószínű, hogy időben odaérsz. A másik bizonytalan tényező a sok ismeretlen sofőr, akik mellé be kell ülnöd, és hosszú órákon át “megtanulnod” vagy megszoknod, hogyan is tudsz velük beszélgetni. Lehet, hogy Neked is vezetni kell. Ennek a lehetőségnek az előfeltétele, hogy rendelkezz jogosítvánnyal és elegendő tapasztalattal, illetve bátorsággal, hogy bevállalj egy ilyen hosszú és kimerítő utat.
- Repülővel? Itt tételezzük fel, hogy választhatsz a business- és a turistaosztály között. A célod, hogy időben odaérj. A gép ugyanaz, az osztály különböző. Csak több emberrel kell megosztanod a saját légteredet.
A tisztán látás kedvéért:
- Gyalog = nincs weboldalad (esélyed sincs)
- Stoppal = ingyenes nyílt forráskódú weboldal (olcsónak tűnő, veszélyes kísérlet)
- Repülő, business osztály = egyedi fejlesztésű weboldal (az elején felesleges pénzkidobás)
- Repülő, turista osztály = bérelhető weboldalak (ezzel is megérkezel és egyre többen használják)
A ShopnGo a weboldalak WizzAir-je.
Konklúzió
Elég, ha megnézed a világban lezajló trendeket. Nem kell messzire mennünk, itt van az UBER. Sajnos Magyarországról kivonult, de amíg működhetett, imádták az emberek. Az Y- és a Z-generáció már a megosztás elvét vallja. Nem akarnak minden áron birtokolni. Főleg nem haszontalan dolgokat. A másik példa az AIRBNB, ami szintén ezt bizonyítja. Az emberek nem luxusszállodákra vágynak, hanem megfizethető igényes ingatlanokra, amit funkcionális célokra, elsősorban alvásra, bérelhetnek ki.
Bízunk benne, hogy átment az üzenet. Neked csak a célon kell tartani a szemedet, és a meghatározott időre eljutni oda. A weboldalad megtervezése, felépítése nem cél, hanem eszköz. Egyetlen egy dolgot csinálj, de azt jól. Neked cégvezetőként nem feladatod, hogy technikailag tudd, hogyan kell egy oldalt felépíteni. Az amerikai nagy piacvezető cégek (mint pl. a Digital Marketer) is azt állítják, hogy a kiszervezésben van a jövő. Álljon itt egy magyar példa is. Wolf Gábor említette egy hanganyagában, hogy csak 2016-ban több, mint 300-szor változott az Adwords kezelőfelülete. És ez így van minden technikai jellegű dolognál. Márpedig az online világ erősen technikai “sport”.
Képtelenség minden területen a legmagasabb szinten teljesíteni.
És szeretnénk még egy 2009-es IBM sajtóközleményből idézni egy érdekes adatot:
“Ha abban az ütemben tudnánk a kocsik fogyasztását csökkenteni, ahogy az elmúlt tíz évben a szuperszámítógépek ára és teljesítménye változott, akkor ma már 80 000 kilométer tudnánk megtenni egyetlen liter benzinnel.”
Most 2018 van. Azt gondolom, hogy mára még durvább a fejlődés üteme.
Szívesen kipróbálnád bérelhető ShopnGo-s weboldalrendszerünket?