Várható olvasási idő 10 perc. Ebben a posztban bemutatjuk, hogy milyen online piackutatási lehetőségeket használhatunk, ráadásul mindezt ingyenes.

Mint minden üzletben, az e-kereskedelemben is szükséges felmérni, hogy kik alkotják a célcsoportod, kik fognak rákeresni az általad árusított termékekre és hogyan, és milyen konkurenciáid vannak. Ha ezekkel tisztában vagy, sokkal hatékonyabban tudod majd a weboldalad, webshopod optimalizálni és többen is fognak tőled vásárolni.

Az online piackutatás sokkal egyszerűbb és gyorsabb, mint a hagyományos verziója, mivel gyakorlatilag fel sem kell kelned a számítógép elől, máris kézzelfogható adatokat tudsz összegyűjteni leendő vásárlóidról és nem utolsósorban a konkurenciáidról. Erre számtalan lehetőséged van, melyek közül kiválasztottuk neked a 4 leghasznosabb ingyenes megoldást, amiket feltétlen próbálj ki! A hatékony munka érdekében készíts egy táblázatot és vezesd benne a tapasztalataidat!

Google AdWords Kulcsszótervező

Ha régebb óta van már webáruházad, biztosan hallottál már a Google saját hirdetési rendszeréről, a Google AdWordsről. Ha nem, az sem baj, bárki, aki rendelkezik gmail fiókkal, könnyedén létrehozhat egy saját fiókot. A regisztrációhoz kattints ide!

Az AdWords nem csupán hirdetésre nélkülözhetetlen eszköz; rendelkezik egy saját Kulcsszótervezővel, amit bárki használhat attól függetlenül, hogy akar-e utána hirdetni vagy sem. A kulcsszótervezőt a felső menüsorban, az Eszközök -> Kulcsszótervező menüpontra kattintva érheted el. Itt máris egy egyértelmű, pontokba szedett használati utasítást kapsz, amivel könnyedén eligazodhatsz.

Kulcsszótervező
Kattints a képen látható három lehetőség valamelyikére (de a legjobb, ha sorban kipróbálod mindet) és töltsd ki értelemszerűen az üres rubrikákat! Azon kívül, hogy nagyon jó kulcsszóötleteket ad, a Kulcsszótervező azt is megmutatja, hogy egy adott kifejezésre hányan kerestek rá bizonyos időszakokban, így gyorsan ki fog derülni, hogy az általunk jónak gondolt kulcsszó valóban hatékonyan fog-e működni. Ha sikerült összegyűjtened a számodra releváns kifejezéseket, akkor érdemes a weboldaladat ezekre keresőoptimalizálni, illetve ezekkel a szavakkal hirdetni. A „led tv” kifejezés esetében mi ezeket az eredményeket kaptuk:

Kulcsszótervező eredmény
 

A Google termékekben az a jó, hogy rengeteg magyar nyelvű súgóval rendelkeznek, szinte kivétel nélkül minden menüponthoz találunk részletes leírást, használati útmutatót. Használd Te is ezeket és pillanatok alatt belejössz az AdWords használatába!

Google Kereső

Egy másik nagyon hatékony és egyszerű online piackutatási módszer a Google saját keresőjének használata. Biztosan észrevetted már, hogyha elkezdesz begépelni egy szót a keresőbe, a Google automatikusan kiegészíti azt. Ezek a kiegészítések azok a kifejezések, amelyek a legnépszerűbbek a felhasználók körében, így szinte 2 kattintással kiderül, hogy mire van szüksége, az embereknek mire keresnek, ezen kívül akkor is hatalmas segítség, amikor nem jutnak eszedbe kulcsszavak.

Keresési eredmény
 

Kicsit trükközni is lehet a keresővel; ha például beszúrsz egy „_” jelet az általad keresett szó elé, akkor a kifejezés elé szúr be plusz szavakat. Például ha beírod, hogy _led tv, akkor kiegészíti azt panasonic led tv-re, olcsó led tv-re, stb. A Google keresési módszer arra is jó, hogy kiderítsd, hány konkurens oldal létezik, ezt a Google a találatok fölött, a kereső mező alatt írja ki. A fenti példánkban a led tv-re például 48,8 millió találatot dobott ki.

Google Trends

A Google Trends szintén egy nagyon hasznos online piackutatási módszer. Használatához kattints ide!

A Google Trends segítségével könnyedén kideríthetjük, hogy egy-egy időszakban mik voltak a legfelkapottabb keresések, a legnépszerűbb kulcsszavak. Ha beírjuk a saját kulcsszavunkat, több dologra is lehet szűrni a találatokat: földrajzi helyre, időtartamra, kategóriákra és a keresés helyére. Ezeket a felső menüsorban találod.

Google Trends alap
 

Akár két kulcsszó eredményeit is összehasonlíthatod, amivel teljesebb képet kapsz arról, mire keresnek az emberek, mit akarnak vásárolni, ezáltal a konkurenciát is szemmel tarthatod.

Google Trends összehasonlítás

Ha lentebb görgetsz, számos plusz infóval is szolgál a Trends, megtudhatod például, hogy milyen régiókban kerestek a legtöbbet az adott kifejezésre, vagy milyen kapcsolódó keresések voltak az elmúlt időszakban.

Ezenkívül – az AdWordshöz hasonlóan – a Google Trends is nagyon jó súgóval rendelkezik, amit érdemes átnézni a könnyebb kezelés érdekében.

SimilarWeb

A SimilarWeb az egyik leghatékonyabb eszköz a konkurencia felmérésére. Van ingyenes verziója amely korlátozottabb információkat ad, de jól használható. Gépeld be a saját weboldalad domain címét, aztán a konkurenciáét is (akár többet is), a SimilarWeb pedig összehasonlítja neked az oldalakat. Így nagyon gyorsan kiderül, hogy kinek látogatottabb a honlapja, kinek az oldalain böngésznek hosszabb ideig, átlagosan hány oldalt néznek meg a honlapon, kinél nagyobb a visszafordulási arány.*

Similar web használata

Az is kiderül, hogy honnan érkeztek a látogatók; pontosan megtudhatod, hogy hány százalék kattintott a vizsgált oldalra a közösségi médiából, hány százalék organikus keresésből, hányan kattintottak reklámra és ezek a látogatók pontosan mennyi időt töltenek az adott weblapon. Számszerűsítve kerülnek így eléd a weblapod erősségei és gyengeségei, ezzel együtt pedig a konkurencia erősségei is gyengeségei is, így pontosan tudod majd, hogy mit kell fejleszteni, mire kell építeni.


Similar Web Traffic Source

Similar Web forgalmi áttekintés
 

Konklúzió

Ennek a négy oldalnak a segítségével már hatékonyan felmérheted az online piacot. Fontos azonban, hogy változtass a szemléleteden, keresd mindig az újabb és újabb lehetőségeket arra, hogy a vállalkozásod egyre jobb és jövedelmezőbb legyen.

Sőt már piackutatási szándékból is kézenfekvő lehet a webáruház bérlés.

Kezdd el használni a fenti lehetőségeket. Indulásnál előtt szinte kötelező, de már működő webhely esetében is értékes információkhoz juthatsz általuk!