Várható olvasási idő: 6 perc. A Black Friday őrület már Magyarországra is begyűrűzött. Aki kimarad lemarad? Nem mindenkinek éri meg részt venni a BF akcióban, azonban egy jó ajánlattal sokat tehetünk azért, hogy nyereségesen zárjuk ezt a napot.

Teljesen mindegy, hol van és mekkora az üzleted, a Black Friday egy kihagyhatatlan lehetőség az eladásaid növeléséhez minden évben. Bár már évtizedek óta létezik, az online vásárlások elterjedése jelentősen átalakította a fekete pénteket és világszerte a legnagyobb vásárlási őrületté vált. Ez egy remek lehetőség, de egyben stresszes időszak is. Készen állsz rá?

Ebben és a következő cikkben egy 12 elemből álló csekklistán megyünk végig, amelyeknek a nagy részét kipipálva biztosan nagyot fog szólni a kampányod.

black friday

Forrás: growthbusiness.co.uk

Első körben: gondold át ezt a három dolgot!

Idén november 23-án lesz a Black Friday – vagyis inkább akkor kezdődik, mert sokan az egész hétvégére, vagy akár egy teljes hétre kiterjesztik az akcióikat. Hogy felkészülj és sikeres BF-t zárj, mindenképpen szükséges átgondolnod ezt a három dolgot:

-        Mi lesz az ajánlatod?

Bár a Black Friday köztudottan a hatalmas leárazásokról szól, nem ez az egyetlen lehetőséged, hogy felkeltsd a vásárlóid figyelmét. Felajánlhatsz exkluzív vagy limitált számú termékeket vagy a bevételeidből támogathatsz egy jó ügyet – utóbbival szinte lehetetlen mellélőni, hiszen az emberek imádják, ha úgy érzik, egy vásárlással ők is tettek valamit a világ jobbá tételében.

-        Hogyan juttatod el az ajánlatod az emberekhez?

Egy ekkora vásárlási lázban minden marketingcsatorna számít. Izzítsd a közösségi média felületeket, az e-mail kampányt, a fizetett hirdetéseket és SEO-zd megfelelően a weboldalad, hogy minél többen és minél könnyebben rád találjanak ebben az időszakban!

-        Hogyan fogod teljesíteni a megrendeléseket?

Minden akciónál annak örülünk a legjobban, ha ömlenek a megrendelések, de azt sem szabad elfelejteni, hogy ezeket teljesíteni is kell. Töltsd fel a készleteket időben, vegyél fel plusz munkaerőt, ha szükségesnek ítéled és döntsd el, hogy szállítasz-e a külföldre!

think

Forrás: pinterest.com

Ha átgondoltad a fentieket, bele is kezdhetünk a csekklistába!

Kezdd el a tervezést!

1.     Készítsd el az ajánlatod!

Készítsd el az ajánlatod, amilyen hamar csak lehet és tudasd a vásárlóiddal minél előbb! A legtöbben már a Black Friday előtt elkezdenek nézelődni és nem árt, ha előre tudják, mire számíthatnak tőled. Ha van egy ütős ajánlatod, az akció időszakában vissza fognak hozzád térni az érdeklődők.

2.    Rendszerezd az akcióid!

Ne az utolsó pillanatban, hasraütésszerűen árazz le valamit! Nézd át a termékeid listáját és készíts egy táblázatot, amiben vezetni fogod az akciókat! Így mindig lesz egy terved, amit követni tudsz.

3.     Készíts B tervet!

Mindig legyen B terved arra az esetre, ha valami nem úgy működik, ahogy kéne. Mi történik, ha a kiszállító céged lemondja? Mi lesz, ha túl hamar elfogynak a termékek, hogyan töltöd fel újra a raktárakat? Mindig legyen egy másik válaszod, ha beüt a krach.

webshop

Forrás: br.depositphotos.com

Készülj fel az igénynövekedésre!

4.    Bizonyosodj meg róla, hogy a weboldalad elbírja a bejövő forgalmat!

Előfordulhat, hogy ha túl sokan akarnak egyszerre belépni az oldaladra, belassul vagy akár össze is omolhat. Ez csak hatalmas mennyiségű forgalom esetén fordulhat elő, de nem rossz ötlet például tesztelni a szerver betöltési idejét.

5.     Bizonyosodj meg arról is, hogy a boltod elbírja a megnövekedett forgalmat!

Az egyik legrosszabb dolog, ami egy leárazás során történhet, hogy túl hamar elfogynak a termékek és nem tudod teljesíteni a megrendeléseket. Beszélj a beszállítóddal a lehetőségekről, vagy ha te magad (vagy te és a csapatod) készíted a termékeid, dolgozz előre!

black friday

Forrás: medium.com

Készítsd el a kampányaid és a vizuális anyagokat!

6.    Készíts bannereket és fotókat!

A vizuális anyagok elengedhetetlenek egy leárazás során, hiszen mi is lehetne egyértelműbb módja a vásárlóid tájékoztatásának, mint egy szuper nyitókép a webshopodban vagy egy figyelemfelkeltő borítókép a Facebook oldaladon? Nem kell grafikusnak lenned ahhoz, hogy szép képeket csinálj a weblapodra vagy a közösségi média felületeidre: korábban már írtunk egy cikket arról, milyen ingyenes fotószerkesztőket használhatsz, amikkel gyönyörű képeket készíthetsz kezdőként is. Ha abszolút bajban vagy, bízz meg egy grafikust a feladattal, de semmiképpen ne hagyd ki ezt a lépést!

7.     Tervezd meg a hirdetéseid!

Mindig jó ötlet jóval előre megtervezni a hirdetéseid kinézetét és szövegét, hiszen így sokkal több időd lesz a hirdetések elhelyezésén és a megfelelő tálaláson gondolkozni.  Ne feledd, az ilyen időszakokban sokkal többen hirdetnek hasonló kifejezésekre, ezért nem árt megemelni a hirdetési összeget, hogy több emberhez eljuttathasd az üzeneted.

8.    Generálj buzzt!

Már a magyar nyelvben is egyre többször használják a buzz kifejezést, ami nagyjából annyit tesz, hogy zsongás. A Black Friday akciódat bejelenteni önmagában nem nagy kihívás, de ha sikerül egyfajta izgatott érdeklődést kiváltanod az emberekből, az hatalmas sikert eredményezhet. Küldj ki kis betekintő e-maileket arról, milyen akciókra számíthatnak, hogy az érdeklődők kíváncsian várják a nagy bejelentést!

visual

Forrás: fiverr.com

Tesztelj és optimalizáld a weboldalad!

9.    Készíts „kosárelhagyó” e-maileket!

A Barilliance felmérése szerint a 2017-es Black Friday kosárelhagyási értéke 74,5% volt. Ennyien pakoltak termékeket a kosárba egy webshopban, majd gondolták meg magukat és léptek ki az oldalról. Ez nem túl ideális, ezért érdemes targetált e-maileket kiküldeni a kosárelhagyóknak, amiben felajánlhatsz akár még valami plusz akciót, ha befejezi a vásárlást, megkérdezheted, miért fordult vissza és nem akarja-e befejezni, vagy szimplán emlékeztetheted rá, hogy félbehagyta a vásárlást.
 

10. Tervezz mobilra!

Egyre többen vásárolnak okostelefonról asztali gép vagy laptop helyett. Ez a trend évről évre növekszik, ezért fontos, hogy már az elején „mobilban gondolkodj”. Legyen a webshopod dizájnja reszponzív, mobilbarát és könnyedén lehessen vásárolni mobil felületről is! Az például az online vásárlások halála, ha túl sok mezőt töltetsz ki a vásárlókkal és még külön a bankkártya adataikat is be kell pötyögniük. Használj ehelyett autofillt (automatikus kitöltés)!

11.  Teszteld a weboldalad és kérj visszajelzést!

Meglepő, mennyivel máshogy használják az oldalad azok az emberek, akik most találkoznak vele először! Te nyilván ismered a honlapod, de pontosan ezért lehetnek olyan területek, amelyeken észre sem veszed, hogy fejleszteni kéne. Több módja is van annak, hogy teszteltesd a webshopod, az egyik szuper lehetőség például a UserTesting nevű oldal, ahol különböző paraméterek megadásával a számodra releváns felhasználók próbálják ki az oldalad és adnak visszajelzést. Keress olyan közös pontokat, amelyeket sokan hoztak fel problémaként és próbáld meg ezeket kijavítani! A lényeg, hogy minél egyszerűbben lehessen használni a weblapod.

12. Használj pixeleket!

Ha fizetős kampányokat futtatsz a Facebookon vagy a Google Adsben, érdemes ún. pixeleket, vagyis követőkódokat használnod a weboldaladon, hogy monitorozni tudd az érdeklődők aktivitását és később is tudj nekik hirdetni. Mindkét felületnek nagyon részletes és érthető súgója van, szóval ha rászánsz egy kis időt, könnyen megértheted és elkezdheted használni ezt az eszközt – ha még nem használnád. Arra figyelj oda, hogy megfelelj a GDPR szabályozásnak: ha nem vagy benne biztos, mit és hogyan csinálj, beszélj egy jogásszal!

mobil

Forrás: moneyscape.com

Ha ezt a listát végigcsináltad, már túl is vagy a sikeres Black Friday kampányodra való felkészülés nehezén!