Google Analytics alapozó, hogy megértsd a látogatóidat
Ha statisztikai adatokról van szó, a Google Analytics máig a legnépszerűbb és nem utolsósorban ingyenes lehetőség, amit feltétlenül próbálj ki, ha rendelkezel webshoppal vagy weboldallal! Segítségével olyan információkhoz juthatsz hozzá, melyek elengedhetetlenek a honlapod hatékonyabb működtetéséhez és az eladások növeléséhez.
Cikkünkben azokhoz a webshop-, illetve weboldal-tulajdonosokhoz kívánunk szólni, akik még sosem használták az Analytics-et; esetleg már gondolkoznak rajta, de nem tudják, hogyan is kezdjenek hozzá. Bemutatjuk a legfőbb funkciókat és egy rövid áttekintést adunk arról, mire is való és hogyan kell használni ezt a felületet.
Mindenekelőtt rendelkezned kell egy gmail-fiókkal. Ha ezzel megvagy, lépj be az Analytics felületére, jelentkezz be a jobb felső sarokban és már kezdhetjük is!
Google Analytics követés és célok beállítása
Először is, ahhoz hogy az Analytics információkat kaphasson a webhelyedről, be kell illesztened egy kódot a honlapod egyes oldalainak forráskódjaiba. Ezt a kódot a felső menüsorban, az Adminisztrálás fülre kattintva érheted el, miután kiválasztottad a használni kívánt fiókot és a tulajdont.
Kattints a Követőkódra, és másold be a javascript kódot a weblapod forráskódjába!
A ShopnGo admin felületén elegendő engedélyezni majd az UA azonosítódat bemásolni és már működik is a mérés.
Elérés: Beállítások / Script beállítások
Célok beállítása
Célszerű még felvennünk bizonyos – számunkra fontos – üzleti célokat, amelyek mentén mérni tudjuk az oldalunk teljesítményét.
Mindenki saját magára szabhatja a célokat. Lehet egy hirlevélfeliratkozás cél, vagy egy videó megtekintése is. Ettől függően beállíthatjuk, hogy mi alapján akarjuk mérni a célt. Lehetőségünk van céloldal alapján (kvázi köszönőoldal), időtartam alapján, munkamenetenkénti oldalmegtekintések száma szerint vagy létrehozhatunk eseményeket is. Erről bővebben egy külön cikkben lesz szó.
E-kereskedelmi beállítások
Amennyiben webáruházad van célszerű beállítani az e-kereskedelmi konverziók mérését is.
Ne felejtsük el, hogy 2018 május 25-ét követően a látogató hozzájárulására is szükségünk van. Ajánljuk figyelmedbe az Analytics GDPR kompatibilis használatáról szóló cikkünket.
Analytics riportok
Ha sikerült összehangolnod a weboldalad az Analyticsszel, rengeteg funkció nyílik meg előtted.
A bal oldalon találhatók azok a menüpontok, amelyekre a jövőben szükséged lehet. Mindegyik fontosabb fülhöz adunk egy rövid iránymutatást, hogy a későbbiekben már magadtól is könnyedén fel tudd fedezni és maximálisan ki tudd használni a szolgáltatás adta lehetőségeket.
TESTRESZABÁS
-
Irányítópultok
Az Irányítópultok menüpontban áttekintheted a számodra legfontosabb jelentéseket és mutatókat. Ezzel a fiókjaid állapotát másodpercek alatt leellenőrizheted és az összefüggéseket is könnyen észreveheted. Csak hozz létre egy új irányítópultot és állítsd be, hogy miket szeretnél ezen az oldalon egyből elérni.
VALÓS IDŐ
A Valós idejű menüpontban minden, a webshopodban történő változást valós időben követhetsz. A szinte másodpercenként frissülő jelentések segítségével olyan információkat kaphatsz, hogy az adott pillanatban hányan nézik az oldalad és pontosan melyikeket, illetve milyen konverziók valósultak meg. A menüpontban hat jelentéstípust érhetsz el:
-
Áttekintés
Itt találod a jelenleg aktív felhasználók hivatkozásait és azokat az oldalakat, amelyeken keresztül hozzád érkeztek, földrajzi elhelyezkedéssel kiegészítve.
-
Helyek
Ebben a menüpontban a jelenleg aktív látogatók tartózkodási helyét találod. A jelentés azt is megmutatja, hogy az elmúlt fél órában hány oldalt töltöttek be egyes városokból.
-
Forgalmi források
A forgalmi források jelentésből kiderül, hogy milyen forrásokból, milyen médiumokon keresztül éreztek a weblapodra a jelenleg aktív felhasználók. Ez jókor jöhet egy kampány esetén például, ha le szeretnéd mérni, hányan érkeztek konkrétan a kampányod hatására és hányan anélkül.
-
Tartalom
Itt ellenőrizheted, hogy pontosan mely oldalaidat látogatták meg az elmúlt fél órában. Ez arra jó, hogyha feltöltesz egy új reklámot, akciót, cikket vagy bármi más tartalmat, azonnal ellenőrizhető lesz a népszerűsége.
-
Események
A jelentés segítségével valós időben nyomon követheted, hogy milyen eseményeket aktiváltak a legtöbbször. Esemény majdhogynem bármilyen interakció lehet: egy letöltés, egy videómegtekintés, hirdetésre kattintás, stb. Használatához először létre kell hoznunk a számunkra fontos eseményeket, amelyeket a későbbiekben mérni szeretnénk.
-
Konverziók
A Konverziók segítségével figyelemmel kísérheted a különböző célok valós idejű teljesülését. Cél lehet bármi: egy köszönőoldal vagy egy konkrét vásárlási összeg is, sőt akár egy esemény is. A célok beállításával hatékonyan mérheted, hogy milyen műveleteket követnek a vásárlóid a célok eléréséig, mennyi a konverziód, illetve milyen mértékben sikerül elérned a kitűzött célokat.
KÖZÖNSÉG
A Közönség menüpontban információkat szerezhetsz a látogatóid jellemzőiről.
-
Áttekintés
Középen követheted a webáruházad forgalmának alakulását bizonyos időintervallumban, ezen kívül itt gyorsan áttekintheted azokat az információkat, amelyeket részletesebben a következő menüpontokban tudsz megnézni.
-
Aktív felhasználók
Itt az 1, 7, 14 vagy 28 napja aktív látogatóidat követheted nyomon. Ezzel könnyedén felmérheted a látogatóid elégedettségi szintjét és amennyiben ezeket a számokat kevesled, az egy jelzés lehet arra, hogy valamit változtatnod kell a hirdetéseiden, marketingtevékenységedben.
-
Élettartamra vetített érték
A kiválasztott dátumtartományon belül (max. 90 nap) összehasonlíthatod a különböző forgalmi forrásokból érkezett látogatókat bevételenként, valamint megtudhatod, hogy mekkora a bevétel felhasználónként (élettartamra vetített érték).
-
Kohorszelemzés
Kohorszoknak azokat a felhasználói csoportokat hívjuk, melyek valamilyen közös attribútummal rendelkeznek. Valamilyen közös tulajdonság alapján rendezd kategóriákba a látogatóidat, hogy külön-külön tudd mérni az egyes csoportok viselkedését!
-
Közönségek
Kimondottan a korábban létrehozott célközönségek elemzésére szolgáló eszköz. Segítségével összehasonlíthatod, hogy mely célközönségek “működnek” jobban.
-
Felhasználólista
Ennek segítségével az egyes látogatók viselkedését külön-külön vizsgálhatod meg. Ez olyankor hasznos, amikor az egyes látogatók felhasználási élményét szeretnéd testre szabni, vagy egy látogató által észlelt jelenséget, hibát szeretnél megvizsgálni és kijavítani, például ha valakinek problémája akadt a rendeléssel.
-
Demográfiai adatok
A demográfiai jelentések segítségével könnyebben felmérheted a felhasználóid körét. Ha tudod, hogy milyen nemű és milyen életkorú látogatóid vannak, sokkal könnyebb lesz hirdetéseket és tartalmat generálnod.
-
Érdeklődési adatok
Ha tisztában vagy a látogatóid érdeklődési körével, szintén megkönnyíted a dolgod, ha tartalomgyártásról vagy hirdetések elhelyezéséről van szó. Ezeket az információkat az online böngészésükből és az online vásárlásaikból szűri le az Analytics.
-
Földrajzi adatok
Ha különböző nyelveken is készítesz hirdetéseket, itt derül ki, hogy mennyire hatékonyak is ezek, illetve lenne-e értelme még más nyelveken is készítened.
-
Viselkedés
A Viselkedés jelentéssel lemérheted, mennyire gyakoriak az új és a visszatérő látogatóid, és milyen az egymáshoz viszonyított gazdasági hatásuk (például leggyakrabban a visszatérő vendégek vásárolnak tőled leginkább vagy az újak).
-
Technológia
Itt megtudhatod, hogy jól működik-e a webhelyed a jelenleg használt böngészőkben illetve azt, hogy mennyire gyakori, hogy a látogatók asztali gépről átváltanak mobiltelefonra vagy fordítva. Ha tudod, milyen technológiák útján jutnak el a felhasználók a webshopodba, sokkal hatékonyabban tervezheted meg a jövőbeli fejlesztéseket.
-
Mobil
Ebben a fülben kiderül, hogy milyen mobileszközökről érkeznek a felhasználók az oldaladra (iOS, Android, stb.).
-
Egyéni
Az egyéni változókkal a különböző szegmensek hatókörét terjesztheted ki.
-
Összehasonlítás
Ez egy nagyon hasznos lehetőség arra, hogy a versenytársaid teljesítményét összehasonlíthasd a sajátoddal. Az Összehasonlítás jelentések menüjében több, mint 1600 iparág közül választhatsz, plusz beállíthatsz további tulajdonságokat, pl.: földrajzi elhelyezkedés, forgalmi adatok.
-
Felhasználói munkafolyamat
Itt grafikus formában nézheted meg, hogy milyen útvonalakat használnak a látogatóid, honnan hová kattintanak. Ezzel is könnyű kiszűrni, hogy hol akadnak el a legtöbben, min kell még javítani.
ÜGYFÉLSZERZÉS
Ebben a menüpontban lehetőséged van az oldalad forgalmát csatornánkénti bontásban elemezni. Magyarul kiderítheted, hogy mely forrásokból érkeznek a látogatóid.
-
Áttekintés
Egy oldalon látod, milyen forrásból érkeztek a látogatóid, milyen a viselkedésük és milyen konverziók történtek.
-
Minden forgalom
Itt megnézheted, hogy a látogatóid milyen csatornán keresztül érkeztek a weblapodra; organikusan kerestek rá vagy valamilyen linkre kattintottak. Kiderül az is, hogy milyen médiumok hivatkoztak rád.
-
Ads (korábban AdWords)
Lehetőséged van összekapcsolni az Analytics fiókodat az AdWords fiókoddal is, amennyiben mélyrehatóbban akarod elemezni a felhasználók viselkedését. Nyomon követheted egy hirdetés esetén, hogy a megjelenéstől kezdve a konverzióig pontosan mi történik. Az Analytics statisztikáit használhatod arra, hogy finomítsd az AdWords kampányaidat, ezzel növelve a teljesítményüket.
-
Search Console
Az Analytics fiókodat összekapcsolhatod a Google Search Console-lal is, ami egy ingyenes, organikus keresési adatokat és elemzéseket nyújtó szolgáltatás, mellyel növelhető a webhelyed teljesítménye. Ha sikeresen összekapcsoltad őket, a webhelyadatok meg fognak jelenni a keresőoptimalizálási jelentésekben, aminek segítségével könnyebben kiszúrhatod a hibákat és jó irányba fejlesztheted az oldalt.
-
Közösségi
Itt mérheted a különböző közösségi hatásokat, például milyen közösségi oldalakon lépnek leginkább kapcsolatba a tartalmaiddal, vagy mely közösségi hálózat használata eredményezi a legnagyobb hatást. Azt is láthatod, hogy a webhelyed mely oldalait osztják meg a legszívesebben és milyen közösségi gombokra kattintanak legtöbbször.
-
Kampányok
Itt összehasonlíthatod a különböző kampányaid eredményeit, a kulcsszavaid sikerességét és ezen kívül még a költségadataidat is importálhatod, hogy könnyebben áttekinthetőek legyenek a kampányaid.
VISELKEDÉS
A Viselkedés menüpontban olyan látogatói viselkedéseket követhetsz nyomon, mint például mennyi időt töltöttek átlagosan egy oldalon, mennyi a visszafordulási arány, mennyi a kilépések százalékos aránya, hány egyedi oldalmegtekintés történt, milyen útvonalat követnek a látogatóid. Magyarul elemezheted, hogy a tartalmaid milyen reakciókat váltanak ki. Ezek segítségével optimalizálhatod a webshopod elrendezését, növelheted a konverziót és jobb felhasználói élményt nyújthatsz nekik.
-
Áttekintés
Összefoglalva látható, hogy melyek voltak az adott időszak legtöbbször megtekintett oldalai. Illetve a legfontosabb oldalakat érintő mutatókról kapunk egy gyors helyeztjelentést.
-
Viselkedési folyamat
Hasonlóan a felhasználói munkafolyamathoz grafikusan láthatod, hogy melyek voltak a látogatóid kedvenc céloldalai és hogy hogyan alakult az oldalon belüli “mozgásuk”.
-
Webhelytartalom
Aloldalakra bontva elemezheted az egyes site-ok teljesítményét.
-
Webhelysebesség
Fontos információkat kaphatsz a honlapod- vagy áruházad oldalainak betöltési sebességéről.
-
Webhelyről indított keresések
Bizonyára lehetőséget biztosítasz a látogatóidnak, hogy az oldaladon belül is keressenek. Célszerű beállítani, mert általa megtudhatod, hogy mire keresnek a látogatód a te “játszótereden”.
-
Események
A korábban a céloknál létrehozott eseményeket tudod elemezni.
-
Kiadó
Használatához Adsense tulajdonodat össze kell kapcsolnod az Analytics fiókoddal. Ez a Google saját hirdetésközvetítő szolgáltatása, amellyel engedélyezed nekik, hogy más weboldalak hirdetéseit jelenítsék meg az oldaladon.
-
Kísérletek
Ez a megoldás hamarosan meg fog szűnni és a Google Optimize fogja kiváltani. Lehetőségünk van tesztelni az oldalad különböző változatait.
KONVERZIÓK
Ahhoz, hogy megfelelően tudd mérni az oldalad eredményességét, különböző célokat (mikrokonverziókat), úgynevezett mérési pontokat kell felállítanod. A célok vagy konverziók gyakoriságából következtetve, tudsz megfelelő döntéseket hozni az oldalat további működését illetően. Ezeket a Konverziók menüpont alatt tudod nyomon követni.
-
Célok
Lehetőségünk van kimondottan a beállított céljaink alapján vizsgálni az oldalunkat.
-
Elektronikus kereskedelem
Az e-kereskedelmi jelentések használatával elemezheted és szegmentálhatod az adatokat és kapcsolatokat fedezhetsz fel a kampányaid, a felhasználók elköteleződése és a tranzakciók között. Működéséhez engedélyezned kell ezen adatok gyűjtését, amiről a cikk elején már beszéltünk.
-
Többútvonalas csatornák
Ezek a jelentések megmutatják, hogy egy kampány során hogyan működnek együtt a különböző marketingcsatornáink. Ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy az utolsó, vásárlást kiváltó interakció volt a “felelős” a sikerért. Lehetőségünk van felfedezni ezeket az összefüggéseket az első megtekintés és a tényleges vásárlás között, illetve milyen szerepük volt a korábbi webhely-átirányításoknak és hirdetéseknek a mostani konverzió bekövetkeztében.
-
Hozzárendelés
Hozzárendelés segítségével számszerűsíteni lehet, hogy egy-egy csatorna milyen mértékben járult hozzá a konverziók számához, illetve összegéhez.
Konklúzió
Ha eddig eljutottál, valószínűleg már összeállt a fejedben, hogy pontosan mire való a Google Analytics. Ha legközelebb olyan helyzetbe kerülsz, hogy szükséged lesz az előző hónap legjobban teljesítő forgalmi forrására, akkor néhány kattintással képes leszel kideríteni.
Mélyebb ismeretek elsajátításához az Analytics saját súgóját ajánlanánk, ami már magyar nyelven is elérhető és nagyon részletesen leírja, hogy egyes szolgáltatások mire használhatók és egyes célok eléréséhez milyen lépéseket kell tenned.
Ha pedig webáruház indítás előtt állsz, akkor a következő cikk is érdekes lesz, ahol Nagy Gábor a ShopnGo alapítója összefoglalja hogy mire figyelj a webshop rendszer kiválasztásánál.