Várható olvasási idő: 5 perc. Ki ne szeretne a Google találat lista első oldalán szerepelni. Újabb lehetőség a láthatáron. A jövő már itt van. Érdemes komolyabban is foglalkozni a hangalapú keresésekkel. Összefoglaljuk, hogy miért és hogyan.

Ugye veled is sokszor előfordul, hogy nincs kedved e-maileket, sms-t vagy a chatet pötyögni és inkább felhívod az illetőt? Gyorsabb, hatékonyabb, azonnali választ kapsz és biztosan nem felejtesz el semmit. Így van ez a Google keresések esetében is – már nem csak a korai adaptálók használják a hang alapú keresést, hanem egyre szélesebb körben válik alapvetővé, hogy a gépelés helyett inkább a telefonjuk személyi asszisztensét kérdezik az emberek.

seo

Forrás: pinterest.com

Beszéljenek a számok

Nézzünk pár statisztikát, ami egyértelműen abba az irányba mutat, hogy a hang alapú keresésekkel igenis foglalkoznunk kell:

  1. Tavaly 33 millió olyan eszköz volt forgalomban, ami ún. voice-first, azaz a hang az elsődleges kommunikációs csatornája.
  2. Egy 2017-es SEO trendeket felmérő kutatásban a hang alapú keresés a harmadik helyen állt.
  3. 2016-ban a Google CEO-ja, Sundar Pichai bejelentette, hogy a Google keresések egy ötöde hanggal történik. És ez két évvel ezelőtti adat!

Persze erre legyinthetsz azzal a feltételezéssel, hogy úgyis csak a tinédzserek használnak ilyen újdonságokat és nekik amúgy sem tudsz eladni semmit, de a helyzet másképp fest. A Thrive Analytics közzétett egy felmérést, amiből kiderül, hogy a 18-29 évesek 71%-a, a 30-43 évesek 59%-a, a 44-53 évesek 39%-a és az 54 és afeletti korcsoport 38%-a használ a telefonján személyi asszisztenst. Ezek nem kis számok, ezért fontos, hogy a webáruházad úgy optimalizáld, hogy a hang alapú keresésekre is jól szerepelj a találati listán.

A következőkben abban segítünk, hogyan optimalizáld a weboldalad, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy tisztázzunk pár dolgot, ami a hang alapú keresésekre jellemző. Ha megérted, a felhasználók hogyan használják ezt az eszközt, sokkal könnyebben tudod a weboldalad optimalizálni.

hang

Forrás: community.arm.com

A hang alapú kereséseknél több szót használunk

Ha számítógépen pötyögjük be a keresett infókat, sokkal rövidebben fogalmazunk – ennek szimplán az az oka, hogy tudat alatt is próbálunk minél kevesebb energiát használni. Ha beszélünk, sokkal bonyolultabban és hosszabban fogalmazunk. Ha például egy éttermet keresünk Budapesten, írásban valószínűleg azt gépelnénk be, hogy „étterem budapest”, míg élőszóban azt kérdeznénk, hogy „hol van Budapesten étterem”.

Gyakrabban tartalmaznak kérdőszót

Ha virtuális asszisztenshez beszélünk, nagyobb rá az esély, hogy kérdést teszünk fel neki: mi, mit, mikor, hol, miért, hogyan? Maradva az éttermes példánál, sokkal nagyobb rá az esély, hogy azt kérdezzük, melyik étterem van most nyitva, mint hogy egyesével rákeressünk az éttermek nyitvatartási idejére.

Gondold át, hogyan beszél a célközönséged a cégedről, a termékedről, vagy ha biztosra akarsz menni, végezz kutatást!

A 22%-uk helyi tartalomra irányul

Az Internet Trends Report még 2016-ban végzett egy kutatást, ami kimutatta, hogy a hang alapú keresések 22%-a – már 2016-ban – helyi információkra irányult. Ez érthető, hiszen az emberek főként olyankor használják keresésre a mobiljukat, amikor úton vannak. Az angol „near me” kifejezésre való keresés 130%-kal nőtt meg a Google Trends alapján az Egyesült Államokban. Magyarországon a „közelben” kifejezést használjuk.

local

Forrás: openaccess.uoc.edu

A helyi mobil keresések 50%-ából lesz látogatás, 18%-ából vásárlás

Az, hogy az emberek helyi tartalomra keresnek menet közben, már előre jelzi, hogy valószínűleg fel is keresik az adott helyet. Egy kutatás kimutatta, hogy a helyi mobil keresések 50%-ából lesz látogatás, 18%-ából pedig vásárlás is. Ez remek hír, de ahhoz, hogy megtaláljanak, fel kell kutatnod a megfelelő kulcsszavakat, amelyekre optimalizálod a weboldalad, vagy amelyekre hirdetni fogsz. Gondolj olyan kifejezésekre, amelyeket az emberek a környékedre használnak!

Lássuk, milyen lépéseket tehetsz a weboldalad optimalizálására!

Tippek a weboldalad optimalizálására

HTTPS!

A hang alapú kereséseknél a Google előnyben részesíti azokat a weblapokat, amelyek https-sel kezdődnek. 65%-kal több ilyen találatot hoz be egy-egy keresésnél.

Legyél vezető szakértő a témádban!

Ez természetesen nem egy kattintásra történik, nem lehetsz holnapra a következő Forbes vagy Business Insider, de a saját niche-edben, a célpiacodon nem lehetetlen elérni, hogy a téma szakértőjeként tekintsenek rád. Azok a honlapok, amelyeken sok a link, a minőségi tartalom, a közösségi megosztás és jó felhasználói élményt adnak (UX), sokkal jobban szerepelnek a Google találati listáján, ebből következően pedig az emberek szemében is egyre hitelesebbé válsz. Ezek mind olyan dolgok, amikért sokat és folyamatosan kell dolgozni, de abszolút elérhető és elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeres üzleted legyen.

professional

Forrás: jewelersocial.com

Száguldjon a weboldalad!

Bizonyosodj meg arról, hogy a weboldalad gyorsan betöltődik! Ha 4,6 másodpercnél több idő kell hozzá, akkor a felhasználók elkattintanak és egyre lejjebb fogsz kerülni a találati listán. Nézd meg a Google PageSpeeden, mennyire gyors a weboldalad!

Válaszolj röviden!

Legyenek rövid válaszok a tartalmaidban! A Google azokat a weboldalakat részesíti előnyben, amelyek 2200 karakternél hosszabb tartalmakkal rendelkeznek. Fontos viszont, hogy a felhasználó azonnal megtalálja, amit keresett, ezért a hosszabb tartalmaidon belül írj rövid válaszokat! Ha például natúrkozmetikumokat forgalmazol, egy nagyobb cikken belül adj egy olyan alcímet, hogy „Mit tartalmaznak a natúrkozmetikumok?” és válaszold meg a következő bekezdésben. Tegyél fel és válaszolj meg minden olyan kérdést, ami a vásárlóidat érdekelheti!

Gyűjts pozitív értékeléseket!

Egy korábbi cikkünkben már tárgyaltuk, miért van szükség a pozitív visszajelzésekre. Az emberek nem a te szádból akarják hallani, hogy mennyire jó a vállalkozásod, hanem másokéból! Sokkal könnyebben meggyőzik őket mások pozitív (vagy negatív) tapasztalatai, mint a te ajánlásod, ezért érdemes nagy hangsúlyt fektetned az értékelések gyűjtésére és menedzselésére. A nagyobb cégeknél külön embert szoktak alkalmazni arra, hogy a különböző platformokon válaszoljon az értékelésekre és megfelelően kezelje a negatív visszajelzéseket.

review

Forrás: timeshareable.com

Legyen a weboldalad mobilbarát!

A hang alapú keresések elsősorban mobil eszközökről történnek, ezért fontos, hogy a weboldalad kezelhető és esztétikus legyen ezeken a felületeken is. Teszteld le, hogy mobilbarát-e a honlapod!

Összegzés

A hang alapú keresések jövőjét nem tudjuk megjósolni, de tény, hogy egyre többen használják ezt az eszközt a mindennapokban. Ez csak azoknak rossz hír, akik ignorálják az új trendeket és ugyanazt a tartalmat gyártják újra meg újra. Azok számára viszont örömhír, akik megértik a hang alapú keresésekben rejlő potenciált és hajlandóak a tartalmaikat ennek megfelelően optimalizálni. Mielőtt azonban fejvesztve elkezdenéd a weboldalad SEO-ját a hang alapú keresésekre optimalizálni, tedd tisztába az alapokat, hiszen a hagyományos SEO esetében is ugyanazokat az elemeket kell beállítanod! Kemény munka, de megéri a befektetést. Száguldj el a konkurenciád mellett!

A blogunkon további cikkeket is találsz keresőoptimalizálás témában.