Először is kezdjük azzal, hogy kinek és mikor érdemes saját termékképeket készíteni:

  • Ha saját készítésű termékekkel foglalkozol, érdemes lehet belevágni, hiszen senki nem ismeri a termékeidet nálad jobban, és jó minőségű gyártó által biztosított termékképekre sem számíthatsz, hiszen Te magad vagy a gyártó. 
  • Ha nem akarod másra bízni a dolgot, a csináld magad mozgalom híve vagy.
  • Ha az egyedi termékképekkel szeretnél kitűnni a versenytársak közül.

Van olyan is, hogy hiába van a saját fotóknak rengeteg előnye, egyszerűen nem éri meg a befektetett időt, energiát, pénzt. 

1.  Alakítsd ki a stúdiód!

Manapság már pár egyszerű kellékkel bárki varázsolhat otthonából profi stúdiót. Hogy mikre lesz szükséged, az függ a termékeid méretétől, a budget-től és a ráfordítani kívánt időtől. Amennyiben alacsony a költségvetésed, úgy megoldhatod egy kamerával, fényképezőgéppel vagy okostelefonnal plusz egy hozzávaló állvánnyal, egy tekercs fehér papírral, ragasztószalaggal és természetes fénnyel.
Ha nagyobb a költségkeret, akkor érdemes lehet beruházni egy kicsit több eszközre. Kisméretű tárgyaknál, úgymint ékszerek, táskák, pénztárcák, kisebb kütyük, okostelefonok stb., beruházhatsz egy mini fotóstúdióra vagy csak egy tárgysátorra, tárgyasztalra.
 

Akkor lássuk, hogy konkrétan mikre is lesz szükséged a stúdiód felállításához:

  • háttérfüggöny
    Lehetőleg valamilyen világos színűt használj! Leginkább fehéret vagy világosszürkét. Ha a termékeid színei megkívánják, természetesen használhatsz sötétebb hátteret is. A lényeg, hogy minél pontosabban érzékeltesd a színeket, minél valósághűbbek legyenek a fotókon! Megfelelő pamut vagy papír hátteret bármelyik fotóskiegészítő-boltban találhatunk. Figyeljünk arra, hogy a háttér ne gyűrődjön és ne forogjon el, ennek biztosítására ragasszuk le ragasztóval a padlóra! Ha állványt használunk, az sokkal nagyobb mozgásteret enged, a stúdiónk sokkal flexibilisebb lesz, hiszen oda mozgatjuk a hátteret, ahova csak akarjuk. De, ha nem szeretnénk erre költeni, a hátteret a plafonhoz vagy a falhoz is rögzíthetjük.
    Helyezd el a terméked pontosan a háttér közepénél a kameráddal szemben!
  • fényképezőgép, kamera
    A termékképek elengedhetetlen kelléke, de ne kövesd el azt a hibát, hogy azt gondold, ez a sikered egyetlen kulcsa. Ez a kirakósnak csak egy darabja, és nem kell az egész költségvetést erre az egy dologra szánnod. Azt ajánljuk, használj egy DSLR, azaz tükörreflexes fényképezőgépet, amin manuálisan állíthatunk expozíciót, záridőt stb. De nagyon költséghatékony megoldás lehet az okostelefonunk használata is.
    Használj állványt! Ezzel kiküszöbölheted a kamera remegéséből adódó elmosódott képek sokaságát, illetve lehetőséget biztosít számodra, hogy a kezed is használhasd egyéb feladatokhoz. Nem kell rá sokat költened, de feltétlenül szerezz be egyet!
    Állítsd be a kamerát úgy, hogy abszolút szemben legyen a termékeddel, innentől kezdve ne mozgasd a kamerát, ha teheted! Ha más szögből szeretnéd fotózni a terméket, inkább azt forgasd!
  • fények
    A természetes fény a lehető legköltséghatékonyabb és remek fényforrás. Ha nagy ablakokkal rendelkezel, és bőségesen jut a helyiségbe természetes fény, az nagyszerű. Lehet, hogy ez minden, amire szükséged van. Azonban, ha ez nem adatott meg, melegen ajánljuk, hogy ruházz be vagy bérelj stúdiólámpát vagy lámpaszettet. 


Fontolóra veheted profi fotóstúdió, műterem bérlését is, amelyek eszközöket is biztosítanak, de dönthetsz úgy is, hogy csak bizonyos eszközöket bérelsz. Attól függően, hogy mik a terveid a jövőben, fontold meg, lehet érdemesebb befektetni saját eszközökbe, mint bérelni őket.

2.  Állítsd be a fényképezőgéped!

Ha a kamerabeállításaid rosszak, hidd el, nincs az a photoshopmester, aki képes lenne úgy feljavítani a képet, hogy az valóban professzionálisnak tűnjön. Bizonyosodj meg róla, hogy érted az ISO, rekesznyílás és fehéregyensúly jelentését, illetve jelentőségét mielőtt bármit lefotózol!
 

  • ISO
    Lássuk tehát: az ISO ne legyen nagyobb, mint 600–640. A magasabb ISO-érték zajos, szemcsés képeket fog eredményezni, ami szürkés vagy színes foltoknál filmszerűbb képeket eredményez. Minél több az ISO, annál rosszabb, zajosabb képek születnek. A képek kevésbé lesznek élesek, így a részletek sokkal halványabban látszanak majd. Állvány használatával 100 vagy 200 az optimális ISO-érték az éles és tiszta képek készítéséhez.
  • rekesznyílás
    A rekesznyílás méretét, azaz a blendeértéket az f szám határozza meg, alapja az f1-érték, amely az átengedhető fénymennyiség 100%-át jelöli. Ha a blende értékét növeljük, a rekesz méretét csökkentjük, ezáltal a nyíláson átengedett fény mennyisége kevesebb lesz. Általánosságban igaz, hogy minél nagyobb, a képnek annál több jellemvonása lesz fókuszban. Állítsd a blendét nagyobbra, mint f11, ez lehetővé teszi, hogy a termék minden aspektusa megmutatkozzon.
    A blende értékének növelésével (tehát a nyílás szűkítésével) az átengedett fény mennyisége kevesebb, ezáltal az expozíciós idő nő. Fontos megjegyezni, ha a blende értékét megnöveljük, a záridő is nőni fog, így állvány nélkül a kép bemozdulhat, elmosódhat (főleg mozgó tárgy esetén). 
    A blendeérték a mélységélességre is hatással van. A nagy rekesznyílásnál a mélységélesség kicsi, így elmosható a háttér. A nagy blendeértéknél a mélységélesség nagy lesz, így a kép nagy része éles lesz.
  • fehéregyensúly
    Láttál már valaha olyan képet, amitől az az érzésed támadt, hogy egy kék vagy narancs filter van rajta? Valószínűleg a fehéregyensúly ki volt kapcsolva. A fényforrások különböző színhőmérséklettel rendelkeznek, ami megnehezíti a fényképezőgép számára az igazi fehér meghatározását. A fehéregyensúly beállítása azt szabályozza, hogy a fényképezőgép hogyan értelmezi a rögzített színeket. Számos különböző fényforrás létezik, de a leggyakoribbak a wolfram, fluoreszkáló, LED és a természetes napfény.

    Beállíthatod a fehéregyensúlyt a fényforrás alapján, amit használsz, vagy egyszerűen állítsd AUTO-ra és hagyd, hogy a kamera döntsön. Akárhogy is döntesz, ne felejtsd el használni, vagy nagyon nehéz helyzetbe hozhatod magad az utómunkálatoknál, amikor is megpróbálod majd újrakreálni a színeket.

    Manapság már ezeket a beállításokat az okostelefonunkon is használhatjuk. Így, ha azt használjuk, ne legyünk restek ezzel próbálkozni.

3. Mutasd a termék legelőnyösebb arcát

Nem mondjuk, hogy könnyű lesz, de megéri. Suvickolj, waxolj, szöszteleníts, portalaníts, varrj, vasalj. Tegyél meg minden tőled telhetőt, hogy a lehető legjobban mutasson a terméked a képeken! Ha ez nem sikerül, még mindig javíthatunk rajta valamennyit az utómunkálatokkal, azonban érdemes arra minél kevesebbet bízni. Még mindig rengeteg fotós hagyja ki ezt a lépést, és bíz mindent a photoshopra, de Te ne tedd ezt! A photoshop nem varázslat, időbe telik elsajátítani a használatát. Próbáld meg a lehető legtökéletesebb állapotot elérni a termék előkészítésével, és a photoshopra már csak a végső simításokat bízni! Vizsgáld meg terméked tetőtől talpig, ha van bármi olyan matrica, felirat vagy azonosító, amit el kell távolítanod, akkor ne habozz megtenni! 

4. Játssz a fényekkel!

Ha természetes fényt használsz, tedd a terméked közel az ablakhoz, hogy még több közvetett fényt kaphasson! Ha egy halogén lámpát használunk, akkor helyezzük a fényforrást és a derítőlapot vagy ernyőt a termékre 45°-os szögben, így a fény lágy lesz, ráadásul mindenhova jut belőle! Tartsd a kamerát szemben a termékkel! Ha a termék túl közel van a háttérhez előfordulhat, hogy árnyékos lesz, ilyenkor a tiszta fehér háttér eléréséhez nincs más teendő, mint kicsit messzebb tenni a háttértől a terméket. A fényforrás legyen a termék és a kamera közt körülbelül félúton!

Ha nincs fénymérőd, állítsd a záridőt 1/200 vagy kevesebbre, és a rekeszértéket f11-re vagy magasabbra! Készíts egy pár tesztfotót, ezután finomítsd a beállításokat, míg el nem éred az optimális eredményt!

Két kép között hagyj elég időt, hogy a vaku újratölthessen! Az elemek erősségétől függően előfordulhat, hogy a vaku nem villan, ha túl gyorsan próbáljuk a következő képet elkattintani.

5. Fotózz!

Végül elérkezett a pillanat, amire vártál. Irányítsd a kamerát a termékre, nyomd le félig az exponáló gombot, hogy a kamera fókuszálhasson! Ha megtalálta a terméket, a fókusz jó, itt az idő: kattints! Ezután látni fogod, hogy mit kell finomítani a kamera beállításain, vagy a termék megvilágításán. Minél többet fotózol, ezek a finomhangolások annál ösztönösebben fognak jönni.

Fotózd le a terméked minden szögből!

Csinálj annyi képet, amennyi csak lehetséges! Elölről, hátulról, 45°-os szögben, jobbról, balról és minden egyes kis részletről. Minél több, annál jobb. Így sok lehetőséged lesz, amiből végül kiválaszthatod a legjobb képeket, és több képet tehetsz fel a termékedről, ami növelheti az eladásokat. A vevők sokkal jobban megbíznak egy olyan termékben, amiről sok kép van sokféle szögből.

6. Ne hagyd el az utómunkálatokat se!

A fotózás után elő kell készítened a képeket, hogy feltölthesd őket! Az utómunkálatok célja, hogy a képek a szép megjelenés mellett a lehető legprofibbnak tűnjenek.

A digitális eszközök világában könnyen hordozhatók a képek, és hipp-hopp feltölthetők a gépre, ahol megkezdhetjük a munkálatokat. Ez jelentős idő- és költségmegtakarítást jelent.

Az utómunkákhoz rengeteg lehetőség van, amik közül kedvünkre válogathatunk, mi ebben a cikkben csak photoshopként emlegetjük, de számos képmanipulációs program létezik, mi egyiket sem nevesítjük. Tudnod kell, hogy ebben a cikkben nem beszélünk részletesebben semmilyen photoshop használatáról, hiszen az egy olyan nagy témakör, amiről könyvet lehetne írni.

Ezeket mindenképpen érdemes elvégeznünk:

  • Igazítás
    A termék legyen azonos méretű az összes képen, és legyen a kép közepére igazítva!  A termék összes szöge, sarkai és élei egymáshoz viszonyuljanak! Ehhez használhatunk segédvonalakat. A legegyszerűbb módja annak, hogy erről megbizonyosodjunk, ha készítünk egy sablont erre egy photoshopban.
  • Vágás
    Hasonló az igazításhoz, ha galériát használunk, mindig érdemes ugyanolyan méretű képeket használni a tökéletes élmény érdekében. Vágjuk egyforma méretűre a fotóinkat! Ha használtunk sablont az igazításhoz, akkor a követelménynek megfelelő vágás és méretezés nem okozhat különösebb nehézséget.
  • Háttér
    Elméletileg fehér hátteret használtál, ami a legjobban ajánlott gyakorlat és egy pár webáruháznál alapkövetelmény. De eltávolíthatod a hátteret, így webdesign szempontjából sokkal szabadabb leszel, és lényegesen kisebb fájlokat eredményez.
  • Színezés
    Még a leggondosabb odafigyelés mellett is előfordulhat, hogy néhány szín, mint a neonpiros vagy rózsaszín élethű rögzítése nehézséget okoz a kamerának, és ezeket gyakran photoshoppal kell korrigálnod.
    A színek nagyon fontosak a vevők szempontjából. Ha a szín nem pontos, az frusztrációhoz és elégedetlenséghez vezethet a vevőid körében, szóval szánj rá néhány extra percet, hogy ellenőrizd, termékednek valósághű színei vannak-e a képeken! 
    Számos mód van a színek tökéletesítésére, ismerkedj meg a photoshop világával, és válaszd ki a Neked legjobban tetsző eszközt. Miután rögzítetted a színeket, győződjön meg róla, hogy a képeket SRGB formátumba konvertálod annak biztosítása érdekében, hogy a különböző böngészők, számítógépes képernyők és webhelyek nem fogják megváltoztatni azokat a pontos színeket, amelyekért megdolgoztál, így az ügyfeleid a lehető legpontosabb és legjobb képet kapják.

Ne feledd a legjobb iskola a tapasztalás, valószínűleg nem lesz tökéletes elsőre, de minél többször vágsz bele, annál jobb és jobb leszel!
 

Amennyiben az elkészült termékképeid már csak arra várnak, hogy feltöltsd őket egy jól műkődő webáruházba, próbáld ki ingyenesen a Shopngo rendszerét 15 napig!