Várható olvasási idő 16 perc. Ebben a posztban Nagy Gábor a ShopnGo alapítója részletesen összefoglalja, milyen lehetőségeink vannak a magyar piacon ha webáruházat indítanánk. Továbbá kifejti, hogy mire érdemes odafigyelnünk a választásnál, és, hogy milyen feladatok várnak ránk ha komolyan gondoljuk az e-kereskedelmet.

Ha azon gondolkodsz, hogy webáruházat indítanál, esetleg már van webáruházad, de szeretnél rendszert váltani, akkor ezt a cikket Neked ajánlom. Ebben a cikkben elkalauzollak és megmutatom milyen lehetőségek közül választhatsz. Elsősorban a bérelhető webáruházak oldaláról közelítem meg a lehetőségeket, de őszintén leírom, milyen megoldások vannak és melyiket érdemes használni. Már az elején leszögezem, a cikk nem a saját termékünkről szól, általánosan íródott azzal a céllal, hogy  teljes képet adjon a jelenlegi piaci megoldásokról. 

Kellemes olvasást kívánok, és bízom benne, hogy a végére tisztábban fogsz látni.
 

A webáruházak piacának alakulása

Lássuk, mi volt a helyzet a webáruházak piacán régen és mi a helyzet most.

Magyarországon az e-kereskedelem indulását a 90-es évek végére lehet tenni. Ezekben az időkben piacra kerülni elég költséges vállalkozás volt. Még nem terjedtek el az úgynevezett nyílt forráskódú szoftverek és még bérelhető webáruházak sem léteztek, ezért szükség volt arra, hogy a kereskedő cégek egyedileg fejlesszenek le webáruházszoftvereket. Ezzel szemben kevésbé volt probléma a konkurenciaharc, valamint egy-egy vásárló megszerzése kevesebb energiabefektetéssel járt, mint ma. A keresőkben való előrejutás egyszerű volt, az online marketing lehetőségek tárháza nem volt ilyen széles, bár hozzáteszem, nem is volt ennyi potenciális vásárló az interneten.


Ma egy picit másabb a helyzet, ma már nagyítóval kell keresni azokat a területeket, ahol nincs konkurencia.
Mára fordult a kocka, és a webáruház indítása a technológia fejlődésével eljutott oda, hogy csak specifikus esetekben kell egyedi webáruházat fejleszteni (erre később bővebben ki fogok térni a cikkben), mivel vannak már kész, bérelhető webáruház megoldások, melyek nagyon sok problémát levesznek a vállunkról, és szinte kulcsrakész megoldást ajánlanak. Ha ilyen rendszert választunk, akkor szinte csak az információkat kell felvinni a webáruház rendszerébe. Ezeknek a megoldásoknak a nagy előnye, hogy nem kell befektetnünk nagyobb összeget, mert a bérleti díjak elhanyagolhatók a teljes üzemeltetési és marketingköltségekhez képest.

Ami viszont egyre több energiát és kreativitást kíván, az a látogatók és a vásárlók beterelése a webáruházak felületére. Sokszor nagyon zsúfolt a piac egy-egy termékkörben. Nagyon sok marketingmegoldás van már a piacon, éppen ezért jól kell tudni választani,  hogy azt a célpiacot érjük el, akik a termékünk iránt érdeklődnek és hajlandók megvásárolni.

Akkor és most

A webáruházak helyzete hasonlóképpen alakult.

A változás szépen látható, a technológia fejlődik, és ennek eredményeképpen a piacra jutás olcsó és egyszerű, ha egy általános webáruház kiszolgálja az igényeinket. Az üzemeltetés viszont a sok-sok új marketingmegoldás miatt munkásabb lett. Míg korábban akár egy “generalista” ember is el tudta látni a teljes webáruház üzemeltetést, ez mára már nagyon nehézkes feladat lenne. Sok tudásra és tapasztalatra van szükségünk, ezért manapság az ilyenfajta munkát nem egy ember végizi, hanem egy csapat. Nem feltétlen kell főállású munkatársakban és saját csapatban gondolkodni, elég sok ügynökség áll az ügyfelek rendelkezésére, ahova bizonyos munkafolyamatokat ki tudunk szervezni.

Fontos, hogy szemléletet váltsunk, észrevegyük, min tudunk optimalizálni, jelen esetben a szoftver árán, de ezzel szemben a marketingre jobban kell fókuszálnunk. Ha már fejlődik a technológia, akkor kovácsoljunk belőle előnyt. A véleményem az, hogy minden webáruházmegoldás, ami a piacon van és fenn tud maradni, az jó, és ezekből egyre több van. A bőség zavarában pedig nehéz azt a rendszert kiválasztani, ami a céljainknak a legjobban megfelel.

Pályafutásunk során használtunk már sokféle megoldást. Jelenleg bérelhető webáruházat szoktuk javasolni a konstrukcióból fakadó előnyök miatt. Elég nagy teher tud lenni egy e-kereskedőnek, ha egy nyílt forráskódú rendszert vagy egy egyedi fejlesztésű rendszert naprakészen kell tartani folyamatos kofigurálásokkal és fejlesztésekkel. Ezért meglévő rendszerek esetén is érdemes megvizsgálni a váltás lehetőségét. Az ilyen munkákra eltöltött időt és elköltött pénzt fordítsuk inkább a cégünk és a marketing tökéletesítésére.
 

Mire lehet jó egy bérelhető webáruház?

A webáruházak felhasználási területei nagyon széleskörűek, nem igazán van olyan termékkör, amelyre – ha nem is közvetlen eladásra, de legalább érdeklődők gyűjtésére – ne lenne alkamas. 

Néhány eset, amikor jó szolgálatot tehet egy bérelhető webáruház:

Mire lehet jó egy bérelhető webáruház?

  • Bolti eladások támogatása: Sok ügyfelünk lokális marketinget folytat, és nem a webáruházak eladásait, hanem a fizikai üzletének az eladásait szeretné erősíteni egy webáruházas jelenléttel. Azt tapasztaltuk, hogy előnyt jelent, ha az ügyfelek már előre tudnak informálódni a termékkínálatról. Ezzel a bolti eladók munkáját is optimalizálni lehet, mivel már konkrétumokat keresnek az ügyfelek.
     
    Ez tipikusan akkor jó megoldás, ha a termékekhez tartozhat többletszolgáltatás is, például: beüzemelés, szerelés, szervíz stb. Ezekben az esetekben szeretik a vásárlók helyi üzletekben beszerezni a termékeket, még akkor is, ha azok ára picit drágább.
     
    Egyébként a vásárlók nagyon pozitívnak tartják, ha a helyibolt termékeit meg tudják nézni a webáruházban, mert először ellenőrzik, hogy az általuk keresett termék kapható-e. Így mentesítik magukat a felesleges utazástól. Ez előny is lehet a konkurenciával szemben. Személy szerint oda megyek, ahol biztos találok a termékből, még akkor is, ha tudom, hogy drágább.
     
  • Ötletvalidálás, piaci előkutatás: Ha még nincs raktárkészleted, és a választott termékkörrel csak ötlet szintjén vagy, akkor megteheted, hogy először egy webáruházban próbálod meg az értékesítést piackutatás jelleggel. Gyorsan meg tudod csinálni az áruházat, és ha azt látod, hogy nem működik, nem lehet eladni a termékkört az interneten keresztül, akkor raktárkészletbe való befektetés nélkül lettél okosabb, és ki tudsz próbálni mást, ahelyett, hogy a “nyakadon” maradna a sok termék. 
     
  • Csak e-kereskedelem: Eléggé elterjedt üzleti modell, hogy sok kereskedő csak online áruházat üzemeltet és fizikális boltot nem. Ezzel az üzleti modellel az infrastrukturális költségeket alacsonyabban lehet tartani, így akár jobb árakat tudsz biztosítani vagy nagyobb profitot elérni.
     
  • Termékgyártó cégeknek: Egyre elterjedtebb az a disztribúciós modell, hogy közvetlen a gyártóktól is tud vásárolni a végfelhasználó. Természetesen ez többletmunkát igényel a gyártótól, de ez a fajta értékesítés egyszerűbb, mint a hagyományos botli nagy- és kiskereskedelmi disztribúció, így egyre több termékgyártó választja ezt a megoldást.
     
  • Ételfutár cégek: Ideális választás lehet egy webáruház azon éttermek, pizzériák, bisztrók részére, akik ételkiszállítást is vállalnak. A telefonos rendelésleadásnál sokkal hatékonyabb webáruházon keresztül felvenni a rendeléseket, mert kevesebb munkaerőt kíván.
     
  • Kézműves termékeket eladásaira: Nagyon sokan először csak kiegészítésképpen készítenek kézműves termékeket. Ezeknek a termékeknek az értékesítésére kifejezetten előnyös a webáruház, mivel alacsony költségek mellett közvetlen kapcsolatot tudnak kialakítania vásárlókkal, így a kereskedelmi út rövidebb lesz és nagyobb profitot tudnak realizálni. Valamint gyorsabban kaphatnak visszajelzést a vásárlóiktól, ami mentén formálni tudják a termékeiket. 

A lista a teljesség igénye nélkül készült, inkább szemléletformálási céllal.
 

Milyen esetekben optimális választás a bérelhető webáruház szoftver?

Ha egy mondatban kellene elmondanom, azt mondanám, akkor ideális választás egy bérelhető webáruház, ha kiszolgálja az igényeinket. 

Sokan beleesnek abba hibába, hogy nem mélyülnek el a témában, és az ár alapján választják ki a megoldásokat, aztán menetközben rájönnek, nem biztos, hogy jól döntöttek. Sok partnerünk dilemmázott a mi megoldásaink között is, és azt mondták, Gábor én nem szeretnék havi vagy éves díjat fizetni, miért nem jobb az, ha egyszer kifizetem és megveszem a webáruházat? No, ez a gondolat több sebből is vérzik.

Első fontos dolog, amit tisztáznunk kell az az, hogy ha egyszeri díjat fizetsz, akkor az a díj mi is valójában. Nézzük a legköltségesebb megoldást, az egyedi webáruházrendszer fejlesztését. Itt valószínűleg csak a licence-díjért fogsz fizetni, vagyis azért, hogy használhatod azt a terméket. A cég, aki fejlesztette, valószínűleg igényt tart a szoftver “tulajdonjogára”, mivel az az Ő szellemi terméke, és a megoldásait fel fogja használni máshol is. 
De tegyük fel lemond erről, és a Tiéd lesz a szoftver, abban az esetben mit tudnál kezdeni vele? Ha programozó vagy, akkor tudod tovább fejleszteni, de ebben az esetben az elkészítő cég leveszi a kezét a projektről, és nem ad tovább támogatást, kvázi elveszted a “garanciát”.

A másik eset, amikor nyílt forráskódú webáruházat használsz. Itt sem a webáruházmotort vásárlod meg, mert azt ingyen megkapod a szoftvert készítő anyacégtől abban az esetben, ha GNU-licence alá esik. Az a cég, akit megbíztál, általában annyit vállal, hogy testre szabja neked a rendszert, elkészíti a kért kinézet kialakítását, megcsinálja a fizetési, szállítási beállításokat, vagy cikkeket tölt fel. Bizonyos esetekben, ha van rá lehetőség, akkor fejleszt hozzá és bővíti a szoftver tudását. Ebben az esetben sem a tiéd a szoftvert, csak használhatod a GNU-licence alapján. 

Ez a helyzet a bérelhető webáruházmegoldásoknál is, mivel ott a rendszer forráskódjához nem is férsz hozzá, ott csak használatra kapod meg a rendszert. Addig használhatod, amíg fizeted a díjat. Nagy előny viszont, hogy nincs bekerülési költsége.  

Sokak úgy gondolják, akkor vannak biztonságban, ha birtokolják a webáruházszoftverük tulajdonjogát. Természetesen, ha nem egy általános webáruházmegoldást használsz, hanem specifikus, csak neked fejlesztett rendszert, ahol kifejezetten a szoftver tudása jelent  nagymértékű üzleti előnyt, abban az esetben már másról beszélünk. 

Az árral kapcsolatban még pár gondolat. Az, hogy egyszer kifizetted, az nem azt jelenti, hogy ezzel örök élet és még egy napig tudod használni a webáruházad. A technológia ebben az üzletágban nagyon gyorsan fejlődik, néhány év és elévül a rendszered. Ha működik a webáruházad és vannak eladásaid, akkor szinte biztos, hogy előbb-utóbb kellenek hozzá az újdonságok, fejlesztések. Lépést kell tartanod a piaccal. 

Tipikus példája ennek a különböző okos eszközök megjelenése. A webáruházad tartalmának felhasználóbarát módon kell megjelennie az asztali gépen, a tableten és a mobilon is. Mindig lesznek újabb szállítási megoldások, fizetési megoldások melyekhez idomulni kell. A folyamatosan változó marketingmegoldásokról nem is beszélve.
Ezeket olvasva még mondhatod azt, hogy én ezekkel nem foglalkozom. Azonban vannak olyan területek, amiket nem tudsz kikerülni, ezek például a jogi szabályozások. Tipikus esete a GDPR, ehhez kapcsolódóan minden webáruházban módosításokat kell végrehajtani. Nem folytatom tovább, szerintem érted már, hogy nincs olyan, hogy egy webáruházrendszert egyszer kifizetsz, és utána nem kell fejleszteni. Az egyedi fejlesztéseknél fontos, hogy jó kapcsolatot ápolj a fejlesztő csapattal. Ha nyílt forráskódú megoldás mellett döntöttél, azt már könnyebben át tudod vinni egy másik csapathoz. Viszont készülj fel, hogy bármilyen rendszered is legyen, előbb-utóbb hozzá kell majd nyúlni.

A bérelhető megoldás esetén más a helyzet, mert ott a háttérben lévő fejlesztő csapat folyamatosan fejleszti a rendszert, és ha vannak új megoldások, akkor az előbb-utóbb belefejlesztik a rendszerbe.
 

Milyen szempontrendszer szerint érdemes megvizsgálni, jó megoldás lehet-e nekünk egy bérelhető webáruházrendszer?

Felsorolom miket szoktunk figyelembe venni.

Mire érdemes figyelnünk a webáruházrendszer választásnál

Termékmegjelenítési igények:

Az első fontos dolog, hogy vizsgáljuk meg a termékeinket, és nézzük meg, hogy minden esetben jól meg tudjuk-e jeleníteni a termékinformációkat a webáruházban. Ezt a legegyszerűbben úgy tudjuk megtenni, ha feltöltünk egy-egy terméket a rendszerbe. 

  • Termékváltozatok: Vannak-e termékváltozataink, és azokat jól meg tudjuk-e jeleníteni? Tipikus ilyenek lehetnek a különböző színű, méretű termékek, melyek ára változhat a szín és a méret függvényében. 
    Ide tartozhat még, ha különböző felszereltségű termékváltozatok vannak, de ezeket egy fő termék alá szeretnék csoportosítani. Ilyenkor azt kell megvizsgálni, hogy ezeket a termékeket megfelelően és érthetően tudjuk-e megjeleníteni a webáruházban.
  • Termékcsomag-kezelés:  Szeretnénk-e a termékeinket csomagokba gyűjteni? Ez nem jelenthet  problémát egyik webáruházrendszerben sem, ha a csomagot egy külön termékként kezeljük. Viszont ha összefűzzük a termékeinket akkor fontos lehet, hogy a csomag minden egyes terméke külön is lekerüljön a készletről eladás esetén. Ilyen esetekben speciális termék csomag kezelésre lesz szükségünk.
  • Árak megjelenítése: Elég sokféle igény szokott felmerülni. Van, aki cégeket szolgál ki, ezért a termékoldalakon csak nettó árakat akar megjeleníteni, majd a vásárlás végén ad hozzá bruttó árat. Van, aki meg akarja jeleníteni a nettó és bruttó árat is stb. Gondold át, mi lehet számodra az ideális megoldás, és vizsgáld meg, hogy azt tudja-e a bérelhető webáruházrendszer! 
  • Kedvezménykezelés: Nagyon sokféleképpen adhatunk kedvezményeket.
    Például:
    • az alap százalékos kedvezmény
    • összegbeli kedvezmény
    • konkrét kedvezményes ár megadási lehetőség 
    • vásárlói csoportonkénti kedvezmény 
    • márkánkénti kedvezmény 
    • mennyiségi kedvezmény 
    • de bármilyen más megoldást is ki tudsz találni 
       
  • Ha az árképzésedet és a marketingedet úgy alakítod ki, hogy nagy hangsúlyt szeretnél fektetni a termékkedvezményekre, akkor vizsgáld meg, milyen kedvezményeket lehet beállítani a bérlehető webáruházba! 
  • Termékszűrők: Nézzük meg, szeretnék-e bizonyos termékkörökben szűrőket beállítani.  Nem mindig van rá szükség, de ha sok egymáshoz hasonló termék van, jó szolgálatot tehet. A termékekre akkor tudunk szűrni, ha azokat megfelelő paraméterekkel látjuk el a feltöltés során . Fontos itt is megvizsgálni, hogy az általunk választott rendszer milyen a paraméterkezelési megoldást használ.
  • Feltételek kezelése: Vannak olyan esetek, amikor ahhoz, hogy a terméket el tudjuk adni online, valamilyen kisebb kalkulációs modulra van szükségünk. Például: ajtókat árulunk, és a méretek kiválasztása után szeretnék a hozzá kapcsolódó ajtótokok közül választani. (Ezek az esetek már inkább egyedi fejlesztést kívánnak, vagy a nyílt forráskódú rendszerek bővítését.)
  • Termékajánlások: Vizsgáljuk meg, van-e szükség kapcsolódó termékekre vagy különböző kiegészítő termékek ajánlására, és ezeket, hogyan tudjuk megjeleníteni!
     

Speciális vásárlási folyamat:

A következő lépésében érdemes megvizsgálnunk a vásárlási folyamatokat, hogy ott szükségünk van-e egyedi megoldásokra.

  • Speciális adatbekérések: Tipikusan ilyen eset, amikor a vásárlási folyamatban az általános adatokon felül (számlázási adatok, szállítási adatok) mást is be kell kérnünk. Ezeket a bérelhető megoldásokban nem biztos, hogy meg lehet oldalni. 
  • Fizetési megoldások: Vizsgáljuk meg a fizetési megoldásokat, többségében utánvétes, előre utalásos vagy valamilyen bankkártyás megoldást szoktak választani. Előfordulhat, hogy szeretnél részletfizetési lehetőséget, újra ismétlődő fizetéseket, vagy bármilyen más egyedi fizetési megoldást. Ezekben az esetekben sem biztos, hogy a bérelhető webáruházakban ez megoldható.
  • Speciális szállítást igénylő termékek: Egy másik kardinális kérdés szokott lenni a szállítás. Alap esetben meghatározunk egy szállítási árat, és minden csomagot annyiért viszünk ki. Nagyon elterjedt, hogy egy bizonyos vásárlási összeghatár felett ingyenesen szállítanak. Egy másik elterjed szállítási ár kalkulációs megoldás a súly alapú szállítás. 
    Ezeket szinte minden webáruház esetén be lehet állítani. A nehézség ott jelentkezik, ha a termékek között van terjedelmes csomag vagy szeretnénk átvételi pontokra rendelni a termékeket, de nem lehet a méretük, súlyuk vagy valamilyen egyéb paraméterük miatt. 
    Előfordul, hogy saját túraútvonalat készítesz, és saját magad szállítod le a terméket. Ilyen esetekben szükség lehet rád szabott egyedi szállítási modulokra.
     

Integrációs igények

Fontos figyelni rá, hogy az e-kereskedelmi üzeltünk milyen életfázisban van. Véleményem szerint nem az az első megoldandó feladat, hogy a webáruház minden rendszerrel össze legyen integrálva. Először fókuszáljunk arra, hogy jöjjenek az első rendelések. Ha elegendő számú megrendelőnk van, és úgy érezzük, jelentős munkaidőt spórolunk meg, például azzal, ha a számlázó rendszerbe nem kézzel kell felvinnünk az adatokat, akkor már érdemes az integrációt megcsinálni. 

A következőket érdemes végiggondolnunk mielőtt webáruházat választunk:

  • Termékszám: Amennyiben nincs sok termékünk, tegyük fel maximum néhány száz, akkor nem biztos, hogy érdemes a termékek feltöltésére integrációt használni. Vagy ha mindenképpen tömegesen szeretnénk a termékeket feltölteni, akkor inkább egy excel táblába készítsük össze az anyagokat, és azt töltsük fel a webáruház rendszerébe. Ezt már szinte minden webáruházrendszer tudja.
  • Termékek változása: Fontos kérdés, hogy milyen gyakran változik a termékkör? Egy-egy termékből csak néhány darab van és utána lekerül, vagy ugyanazokat a termékeket áruljuk éveken keresztül? Ha nem sűrűn változnak a termékek, inkább csak kis ütemben bővül a termékkör, akkor sem javaslom a feltöltési integrációt. Sokkal több hibafaktor, nyűg és költség lehet vele, mint amennyi előnyt hozhat.
  • Készletkezelés: Fontos eldöntenünk és megviszgálnunk a termékeink utánpótlását, illetve beszerezhetőségét. Ha tartunk raktáron termékeket, akkor azoknak a kezelését hogyan tudjuk megoldani? A készletek valós időben tartása inkább akkor jelent problémát, ha offline üzletünk is van. Ilyenkor, ha például a boltban eladnak egy terméket és az már nem található meg raktáron, akkor a kellemetlen vevői magyarázkodást el tudjuk kerülni azzal, ha a készletinformációk azonnal frissülnek a webáruház adatbázisában.
  • Számlázó rendszerek: Nézzük meg, hogy a kiválasztott webáruházrendszerek melyik számlázó rendszerrel vannak összeintegrálva! Ha nincs meg, amit mi szeretnénk, akkor érdeklődjük meg – bérelhető webáruház esetén –, hogy tervezik-e a jövőben az integrációját. Ahogy fentebb is írtam, nem biztos, hogy ennek kell lenni az első lépésnek, de érdemes rá felkészülni, mert ha elindulnak a rendelések, sok időt tudunk megspórolni egy ilyen kényelmi funkcióval.
  • Statisztikai rendszerek: Gondoljuk át, milyen statisztikai rendszereket szeretnénk használni, és mérjük fel, hogy annak az integrációja megralálható-e a választott bérelhető webáruházba!
  • Marketingmegoldások: A marketingmegoldások tárháza nagyon széles. Itt is azt tudom javasolni, már az elején egyeztessünk a marketinges csapatunkkal, vagy ha mi fogjuk csinálni, akkor gondoljuk át, milyen marketingcsatornákat szeretnénk használni és azokhoz milyen integrációs lehetőségek szükségesek. Lentebb írok néhány megoldást, amiket mi kirpóbáltunk és használunk.

Összegzés: Ha ezeken a témákon végigmentünk, és átgondoltuk, hogy mi milyen megodásokat fogunk hasznáni, akkor nézzük meg, hogy az igényeinket melyik bérelhető webáruház szolgálja ki. 

Az integrációs lehetőségek tárháza ma már elég széles, és számuk folyamatosan bővül.  Ebből a szempontból a webáruházbérlés egy ideálisabb választás lehet, mert nagyobb eséllyel fog automatikusan belekerülni egy-egy új megoldás, mint a nyílt forráskódú vagy egyedi fejlesztésű motorba.

Viszont vannak olyan esetek, amikor a felsorolt kérdésköröket átgondolva, még kompromisszumos megodásokkal sem tudjuk megoldani az igényeink kiszolgálását egy bérelhető webáruházzal. Ebben az esetben érdemes más irányba keresgélnünk, mert elképzelhető, hogy a webáruházbérlés nekünk nem lesz jó megoldás.
 

Milyen feladataid lesznek, és a feladatokhoz milyen szaktudásra lesz szükséged neked vagy a csapatodnak? 

Eddigi tapasztalataink alapján főleg azok a kereskedők, akik nem foglalkoztak még e-kereskedelemmel, egy picit alá szokták becsülni a feladatokhoz tartozó szaktudást. 
Pályafutásunk alatt sokszor tapasztaljuk, hogy nincsennek átgondolva a folyamatok, és hogy ki fogja a feladatokat elvégezni. Jellemző, hogy a cégnél egy kezdőkre vagy diákokra  bízzák a webáruház kezelését, modván csak “nyomkodni” kell a gépet. Aki így gondolja, azt most el kell keserítenem, elég összetett feladatokra lesz szükség.

Nézzük, milyen feladatok elé nézünk, ha már megvan a termékkörünk, és kiválasztottuk a webáruházrendszert!

Milyen feladataid lesznek webshop indításnál

  • Indulási terv elkészítése
    Az indulási terv lehet bővebb is, de, ha nem akarjuk nagyon hosszúra nyújtani, a következő kérdéseket akkor is válaszoljuk meg és írjuk le:
    • Ki a célpiacunk?
    • Mik lesznek a releváns kulcsszavaink?
    • Milyen termékkategóriáink lesznek?
    • Milyen adatokat tudunk megadni a termékekről?
    • Honnan fogunk látogatókat majd vevőket szerezni?
    • Hogyan juttatjuk el a termékeinket a vevőinkhez és mennyiért?

Ha még nem készítettél ilyet, érdemes külső szakembert bevonni, elsősorban marketinges szakembert javasolnék, akivel össze tudjátok állítani a célokhoz kapcsolódó stratégiát. 

  • Termékkategóriák kialakítása és feltöltése
    A termékkategóriák kialakításánál azt kell szem előtt tartani, hogy a vásárlók hogyan találják meg a számukra releváns terméket. Itt a termék eladásával kapcsolatos ismeretekre van szükség. Ezt úgy kell elképzelni, mintha egy fizikális üzletünk lenne, és ott kérdéseket tennénk fel a vásárlónak ahhoz, hogy megtalálja a neki szükséges terméket. Ha ez megvan, érdemes egy SEO-szakemberrel is konzultálni, mivel a termékkategóriák SEO szempontból erős oldalaknak számítanak. Ökölszabályként elmondható, hogy a termékkategóriáknál jónak kell lennie a struktúrának, alkalmazkodnia kell a fő kulcsszavainkhoz, és megfelelő elnevezéseket kell használnunk.
     
  • Termékek feltöltése
    Itt talán nincs szükség specifikus szakmai ismeretekre, minimális informatikai és webes környezet ismeretével a termékek feltölthetők, akár manuálisan, akár tömegesen .csv fájl segítségével. Figyeljünk oda, hogy minden olyan információt adjunk meg a termékekről, aminek a segítségével a vásárló döntést tud hozni. Ennél a pontnál érdemes kitérni a termékképekre. Eddigi tapasztalataink alapján a megfelelő termékképek problémát szoktak okozni. Sokszor a kereskedők a termékgyártóktól nem kapnak jó minőségű képeket. Ebben az esetben érdemes sajátokat csinálni, ezzel is meg tudod különböztetni magad a konkurenciától, már ha van :). Ha megfelelő minőségű termékfotókat szeretnél készíteni,szükséged lesz fotós szaktudásra. Össze kell állítanod egy kis stúdiót, vagy ki kell szervezned. 
     
  • Webáruház kinézetének kialakítása
    A  ShopnGo bérelhető webáruház esetén, mi a kategóriák és a minimális termékszám feltöltése után szoktuk javasolni a webáruház designjának kilakítását. Az adminfelületen keresztül egyszerűen meg tudjuk tenni, és ha van fent tartalom, akkor már a konkrét kinézetet is látjuk fogjuk. Abban az esetben, ha nyílt forráskódú vagy egyedi fejlesztésű rendszert készítettünk, akkor ez a lépés már valószínűleg megtörtént. Itt szükség lehet grafikus segítségére, aki a megfelelő grafikai elemeket megtervezi és elkészíti, ilyen lehet a színvilág, logó, a webáruház rendszerébe elhelyezett képek: (slideshow-s képek, kategóriaképek, ajánlatok stb.)
     
  • Vásárlási folyamatok beállítása
    Szerződnünk kell a szállítást végző céggel, és be kell állítani a szállítási feltételeket. Ehhez nincs szükség mélyebb szakmai ismeretekre, a webáruházrendszer ismeretét kell elsajátítanunk. Abban az esetben, ha egyedi fejlesztésű rendszerünk van, és nincs lefejlesztve a vásárlási folyamatokhoz tartozó adminisztrációs felület, akkor programozó segítségét kell igénybe vennünk.  
     
  • Tartalmak megírása 
    A webáruházunkban leginkább írásban kommunikálunk a látogatóinkkal. Fontos, hogy figyelemfelkeltő, érdekes tartalmakat készítsünk. Ha valaki van egy kis írói vénája, akkor ez a dolog menni fog neki. Viszont, ha erre nincs időnk vagy affinitásunk, akkor érdemes szövegírókra bízni ezt a munkát. A tartalomgyártásra szükségünk lehet a bloghoz, a marketingkampányokhoz is. Itt érdemes olyan szakemberrel dolgozni, aki már eleve ismeri az adott termékterületet, vagy ha nem, akkor hajlandó benne elmélyülni. 
     
  • Jogi anyagok elkészítése (GDPR, ÁSZF)
    Mint minden más területen, az e-kereskedelem területén is használnunk kell szabályzatokat, szerződéseket. Néhány alapvető dokumentumra szükséged lesz az induláshoz.
    • Ezek a vásárlás létrejöttéhez szükséges általános szerződési feltételek.
    • Valamint az szerződéskötés során felmerülő személyes adatok kezeléséhez az adatkezelési nyilatkozat.

      Ezeknek a dokumentumoknak az elkészítéséhez jogi ismeretekre lesz szükségünk, ezért, ha nincs jogi képzettségünk, akkor érdemes külső jogász segítségét igénybe venni. A GDPR-hoz szükséges adatkezelési nyilatkozat megírásához szükséged lesz a webes szakemberre is, aki megmondja, milyen sütiket használ az oldal.
       
  • Tartalmak feltöltése
    Ha elkészültek a bemutatkozó tartalmak, néhány blogbejegyzés és a jogi anyagok, akkor ezeket fel kell tölteni a webáruház adminfelületén keresztül. Itt minimális rendszerismeretre lesz szüksége annak, aki ezt fogja csinálni. 
     
  • Külső rendszerintegrációk
    Eljutunk lassan oda, hogy indulásra kész a webáruházunk. Amennyiben szeretnénk külső rendszerekkel összekapcsolni a webáruházunkat, akkor a bérelhető webáruházak esetén ekkor érdemes ezt megcsinálni. Ezekről már fentebb is beszéltünk, de itt listaszerűen összeszedtük a fontosabb integrációkat:

    Néhány lehetőség, hogy mik lehetnek ezek:
    • Számlázó rendszer integráció
    • Bankkártyás rendszer integráicók
    • ERP-rendszer vagy csak készletező rendszer integrációk
    • Közösségi média integrációk (Facebook, Youtube, Instagram stb.)
    • Marketingrendszerekkel való integrációk:
      • Hírlevélrendszerek
      • Marketing autmotizációs rendszerek
      • Exit popup rendszerek
      • Kérdőívrendszerek
      • Véleményező rendszerek
      • Chatrendszerek
      • Nyereményjáték-rendszerek
      • Google Analytics vagy más analitikai rendszer
      • Googe Search Console
      • Hirdetési rendszerek (főként: Facebook és Google integrációk) stb.

A bérlehető webáruház esetén az integrációkhoz nem szükséges programozói szaktudás, mert ezeket egyszerűen be tudjuk állítani az adminfelületen. De természetesen csak azokat, amiket már belefejlesztettek a rendszerbe.

Az integrációk kérdését egyesével érdemes átnézni, mert vannak olyan esetek, amikor programozó segítségét kell igénybe vennünk. A marketingintegrációkat pedig érdemes annak a szakembernek csinálni, aki az adott terület kampányait kezelni fogja.

  • Tesztelés
    Eljutottunk oda, hogy a webáruházunkat ki lehet engedni a nagyközönség elé. Előtte viszont érdemes tesztelni. Nézzük végig a menüpontokat, adjunk le tesztvásárlásokat mindenféle szállítási és fizetési variációkkal! Nézzük meg, a folyamat teljes-e, és minden megfelelően működik-e! Ha megvagyunk, érdemes egy SEO-s szakemberrel megnézetni az oldalt, hogy a Google-indexeléshez megfelelően van-e beállítva. Találkoztunk már olyan esetekkel, amikor a Google-bot néhány tesztelés alatt használt beállítás miatt nem tudta megfelelően feltérképezni az oldalt.
  • Marketingterv elkészítése
    “Kiengedtük” az áruházunkat, most már elkezdhetünk “dolgozni” :). Ha azt szeretnéd, hogy jól prosperáljon a webáruházad, akkor a marketingre kell a legnagyobb hangsúlyt fektetned. Itt már elég sokféle irány van, és a termékköröd célpiaca fogja meghatározni, hogy milyen marketinget használj. Mindenképpen fontos látni, hogy az utóbbi időben az online marketing rendszerek egyre bonyolultabbak lettek és sok specifikus terület alakult ki. Egy bizonyos szint után már biztos, hogy specialistákat kell igénybe venned. Legyen az PPC marketinges Facebook vagy Google területről, szövegíró, SEO-s vagy designer. 

Összefoglalva: milyen szaktudásra lesz szükséged egy jól működő e-kereskedelmi értékesítési rendszer esetén? Természetesen az indulók esetében a teljes csapat nem szokott egyből rendelkezésre állni. Első körben érdemes outsourcingban gondolkodni, és külső csapat segítségét igénybe venni.

Szükséged lesz:

  • Jó termékismeretre
  • Grafikai ismeretekre
  • Fotós ismeretekre
  • Informatikai ismeretekre, webes ismeretekre
  • Jogi ismeretekre
  • Ügyfélszolgálati, ügyfélkezelési ismeretekre
  • Marketinges ismeretekre 
    • Stratégiára
    • PPC-specialistára (ha Magyarország a célpiac, akkor Facebook és Adwords)
    • Szövegíróra
    • SEO-szakemberre

Természetesen vannak olyan úgynevezett generalista szakemberek (bár nem túl sok), akik ezeknek a területeknek a nagy részében jártasak. Természetesen nem biztos, hogy specialistái, de egy bizonyos szintig meg tudják csinálni a feladatokat, ami egy ideig elég lehet.

Hamarosan érkezik a folytatás....