Várható olvasási idő: 10 perc. Biztos, hogy mindig mi döntünk? És az, hogy racionálisan döntünk? Nem feltétlenül. Olyan pszichológiai tényezők is befolyásolhatnak minket, mint a társadalmi bizonyíték elve, azaz a socila proof. Cikkünkben bemutatjuk, hogyan tudod alkalmazni saját weboldalad vagy webáruházad esetén.

Ha webáruházad van, az online marketing fontos része a cég “social proof”-jának erősítése. Megint egy divatos, angol szakszó, de vajon mit is takar pontosan? Nevezhetjük közösségi véleménynek, társadalmi igazolásnak, függetlennek ható bizonyításnak. A lényeg az, hogy hiteles és megbízható legyél és ezt ne Te mondd, hanem a vevőid.

Cikkünk az mondja el, hogy milyen eszközöket lehet bevetni és miért fontos folyamatosan figyelned és befolyásolnod a visszajelzéseket.

Használd ki a csoportban rejlő lehetőséget!

A social proof kifejezés a szociálpszichológia területéről származik és azt jelenti, hogy sokkal elfogadottabbnak és igazabbnak tekintünk valamit, ha azt már előttünk több ember is pozitívan véleményezte. De nem mindegy, hogy ki: aki ismerős vagy tekintélyes a szemünkben, annak jobban hiszünk.

Akár tudatában vagy, akár nem, mindig döntési helyzetek állnak elő: mit vegyek meg a webshopban? Tényleg olyan jó mint a képen? Tényleg pontosan azt kapom, ami a leírásban van? Ez feszültséggel jár, így kapaszkodókat keresünk másoknál.

social proof

Forrás: topsimages.com

Mert megnyugtató, ha látom, hogy másoknak bevált

Ha sok ember véleményét másokéval lehet csak megerősíteni, akkor marketingtaktikák kellenek arra, hogy egy cégnek, helynek, márkának viszonylag nagy és jó social proofja lehessen. A jó hír az, hogy ez befolyásolható, de nem szabad elkapkodnod: jóval több és árnyaltabb a dolog egy közösségi média megjelenésnél, és időt is kell adnod, hogy beinduljon a szekér.

Hitelesebb, ha más mondja

A magad által adott adatok nem mindig meggyőző erejűek, hiszen az öndicséret gyanús, de ha olyasvalaki mond véleményt, aki személyesen átélte, megvette, látta, akkor hihetőbb. Régebben ezt a szájhagyomány erősítette, “híre ment”, ma azonban az online világ  személytelenségében próbáljuk megtalálni mások véleményével a kapaszkodókat, próbálunk túllépni a döntések előtti bizonytalanságon. Ez talán elsőre elvontan hangzik, holott nem az, nézzünk néhány gyakorlati felhasználási módot a social proofra, illetve ennek javítására.

crowd

Forrás: picbubble.com

Social proof a gyakorlatban

Ugye, te sem ülsz be szívesen egy üres kávézóba? Tudat alatt kellemetlen érzést kelt belépni ilyen helyre. Azonban ha szinte telt ház van és vadászni kell egy szabad asztalt, akkor még az ajtó előtt is megállnak sokan várni, hogy beülhessenek. Nem a tömeg maga vonz bennünket, hanem az a belső bizonyosság, hogy ennyi ember nem tévedhet, ha telt ház van, akkor ez egy igenis jó hely, érdemes várni egy asztalra. Ez van belénk kódolva: ahol sokan vagyunk, az jó, az biztonságos, akkor feloldódunk, ha sokan mondanak valamit, akkor igazabbnak véljük.

where to eat

Forrás: buyfollowersguide.com

Egy érdekes megfigyelés a fagyisoknál

Nem csak beülős vendéglátóhelynek lehet social proofja: a strandon van 2 büfé, ablakon keresztül árulnak fagyit. Kb. hasonló áron, de tudjuk, hogy az egyik túlhígított, íztelen, a másik finom, krémes. Mégis az emberek szinte kivétel nélkül oda álltak be a sorba, ahol többen voltak, függetlenül attól, hogy milyen volt a fagyi. Ez azért sem tűnt túl logikusnak, mert várni is kellett. Amikor megkérdezték egy marketinges kutatásban, miért a vizes fagyi kellett a hosszabb sorállással együtt is, a legtöbb válasz az volt, hogy “mindenki ezt eszi”. De kanyarodjunk vissza az online világba.

fagyi

Forrás: turbina.ru

Lokális marketing social proofja

Egy vendéglátóhely vagy fodrászat online marketingjéhez elválaszthatatlanul kapcsolódik a social proof gondozása, hiszen az emberek kezében ott a telefon, és egyre könnyebben értékelhetik is a helyet. A jó social proof pedig még több elégedett, jó reménnyel betérő vendéget hoz. vajon hol és hogyan értékelnek?

Social proof eszközök, csatornák

Ilyen eszköz a Google térkép, illetve a Cégem oldalon található “csillagozás” és véleményezés. A keresőnél ez is egy rangsorolási szempont, a több értékeléssel, vagy folyamatosan újuló, szaporodó értékeléssel a hely előbbre kerülhet az ajánlott helyek listáján. Egy olyan étterem, ami 100 feletti vendégvéleménnyel, sőt fotókkal rendelkezik, sokkal hitelesebb mint az, aki csak 4-5-tel.

Ebből az következik, hogy a frissen nyílt helyek minden követ meg kell hogy mozgassanak, minden trükköt be kell, hogy vessenek a véleményezésért. Lehet ez egy kupon, egy ajándék üdítő, bármi… Izgalmas látni, hogy mekkora a szelet hús, szép a koktél, elegáns a desszert, amit egy másik vendég kapott, akkor felmerül a vágy, hogy na, én is pont ezt akarom!

értékelés

Forrás: comnetwork.org

Gyűjtőoldalak értékelései

A vendéglátó és szálláshelyek értékeléseinél, foglalásoknál a vélemények is nagyot dobnak a latba, így a Tripadvisor, a Szállás, a Booking és a többi oldal is folyamatosan ösztönzi az embereket a véleményezésre. Itt is láthatunk rengeteg feltöltött képet, szöveges értékelést.

tripadvisor

Forrás: sharewise.com

Social proof és a nagy webshopok

A vásárlók véleményének megmozgatását a nagy nemzetközi portrálok vitték tökélyre, pl. az Aliexpress és a Wish bónuszokért cserébe képet és értékelést kér a megérkezett termékről és minősítteti a szállítót is. Sokan akik itt rendelnek, a termékképek után a véleményeket nézik meg először. De véleményezhetjük a boltot vagy az eladót az árukereső vagy licitáló (Vatera, eBay, Etsy) jellegű oldalakon is. Sokszor nem is magát a terméket értékeljük, mert az egész összemosódik magával a vásárlási élménnyel. Ha ezt jól csinálod, akkor nyert ügyed van. De vannak teljesen új módszerek is:

Box opening video - kicsomagolás a kamera előtt

Ez a műfaj is egyre népszerűbb, amikor egy adott webshopból kapott futárcsomagot a kamera előtt bontanak ki, szemlélik meg, és azonnal véleményezik a tartalmát. Összeállítják a kütyüt, felpróbálják a ruhát, vagy a felkenik a sminket. Ezeknek a videóknak az amatőrsége a vonzó. Sokan ténylegesen csinálnak ilyen vlogot maguktól, de van, hogy a bolt készíttet ilyet egy influencerrel. Nagyon menő, sokan nézik meg az ilyeneket, különösen a fiatalabb korosztály. Ezen videók értékelése is hozzá tartozhat a webshop, a termék jó social proofjához.

box opening

Forrás: youtube.com

Mit tehetsz te, mint webshopos kereskedő, a jó social proof érdekében?

Buzdítsd a látogatóid arra, hogy értékeljék a terméket! Maguktól az emberek ritkán szólnak hozzá, így a közöny a legnagyobb ellenségünk egyike. Ha azonban érdekeltté teszed valami kis furfanggal abban, hogy értékeljen, mondjuk egy kupon, egy nyereményjáték vagy egyéb kedvezmény fejében, akkor máris jobb a helyzet. De néha lehet egyszerűen csak kérni, az emberek egy részének pár szép szó is elég.

A hiteles értékeléshez a vevőket kell megmozgatni, így érdemes az utánkövető levelek egyikében (nyilván az átvétel után) kérni, hogy csillagozzon, pontozzon, mondjon valamit.

A social média értékelései is hasznosak

A Facebookon, Instán is tudjuk csillagokkal értékelni, minősíteni a helyet, a céget és a szolgáltatást. Ez az egyik legerősebb social proof, hiszen lehet közte olyan ember, akit ismerünk, így a véleménye sokkal fontosabb számunkra, mintha egy idegenét olvasnánk. XY is kedveli a helyet... 3 ismerősöd már járt itt… Béla megjegyzést írt… biztos találkozott már mindenki ehhez hasonlóval.

facebook

Forrás: pinterest.com

Összefoglalva

A social proof a tömeg bölcsességébe, a hiteles (vagy annak vélt) beszámolókba, illetve viselkedésmintákba vetett bizalom, amin dolgoznod kell. Használd ki annak az erejét, hogy adunk mások véleményére! Sokszor egy értékelés képes megbillenteni a mérleg nyelvét, ha valaki bizonytalan. Az a megfigyelés, hogy ha a többség jó értékelést ad, akkor ő is jónak látja az adott terméket. Vigyázat! Sajnos a fordítottja is igaz! Meg kell szólaltatod az embereket, lehetőleg azokból a legtöbbet, és rendszeresen, akik jó véleménnyel vannak, mert az pozitívan hat a többi emberre, így a sok jó értékelés pozitív elvárásokkal teli nagyobb közönséget és elköteleződést fog hozni. Ez az egyik legnagyobb érték lehet egy webshop, egy cég, egy márka életében.

Online marketing blogunkban mindig egy-egy érdekes, webshop tulajdonosok számára íródott témát dolgozunk fel közérthetően és gyakorlati szempontok szerint. Kövess minket és tudásod mellett a forgalmad is gyarapodni fog!