Várható olvasási idő: 7 perc. Sokak álma egy egyedi saját márka felépítése. Ehhez elengedhetelen egy jól csengő név, amivel a célközönséged azonosulni tud. De mégis, hogyan érdemes nevet választani? – erről szól aktuális posztunk.

Brandépítés során talán az egyik legnehezebb és egyben legfontosabb feladat a megfelelő márkanév kitalálása. Ha túl bonyolult, akkor nem tudják megjegyezni a vásárlók, ha túl rövid, akkor talán nem elég kifejező, de az is benne van a pakliban, hogy minden ötleted foglalt már. Sajnos ez egy olyan feladat, amit nem tudsz kikerülni; érdemes időt szakítanod arra, hogy gondolkozz, ötletelj, és megtaláld a cégedhez leginkább passzoló nevet. Sok pénzt fog neked megtakarítani az évek során, ha sikerül egy frappáns, emlékezetes nevet adnod a vállalkozásodnak, hiszen nincs is annál jobb reklám, mint amikor valami organikusan, akár szájról szájra terjed az emberek között, egy forint ráfordítás nélkül.

De mégis hogyan kezdj neki? Ha még most tartasz a névválasztási fázisban, jó helyen jársz! Ebben a cikkben lépésről lépésre végigvezetünk azon, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venned ebben a szakaszban, ha pedig még a lista végére sem záporoznak a fejedben az ötletek, amit kétlünk, akkor ajánlunk egy titkos fegyvert, amivel könnyen elindíthatod a találgatást!

1.      Legyen a te neved más!

Az első lépés minden esetben a piackutatás. Mérd fel a konkurenciád, keress rá a neten a hasonló termékeket árusító webshopokra és írd fel a nevüket! Ha ezzel megvagy: na ezek azok a nevek, amikre még hírből sem hasonlíthat a tiéd! Ne használj hasonló szavakat mint a konkurenciád, és gondolom mondanunk sem kell, hogy semmiképpen ne másold őket! Gondolkozz máshogyan, tűnj ki a tömegből!

Stand out

2.     Válassz egyszerű, rövid nevet!

Miért legyen rövid a név? Gondolkozz a vásárló fejével! Ha rövid, akkor könnyebb megjegyezni, és azt se felejtsük el, hogy a webshopod domain neve is jó eséllyel ugyanez a név lesz, így ha valaki emlékezetből próbálja beírni, sokkal könnyebb dolga van. Persze nem könnyű egy kifejező és frappáns névvel előállni, főleg, ha az még rövid is, de nem lehetetlen a feladat. Gondolkozhatsz például rövid szavak kombinációjában (Süti nem Süti), rímelő szavakban (Mannaszappan), alliterációban (Kreatív Kávézó) vagy akár képtársításban (Kék Elefánt)! Ezeket a kifejezéseket sokkal egyszerűbb észben tartani és könnyebben megragad a vásárló fejében első hallásra is (amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy ezek a nevek mind nekünk is most ugrottak be, szóval működik a dolog!). De azt sem mondta senki, hogy létező szónak kell lennie a névnek. A Google, az eBay és a Skype is kitalált szavak és mégis milyen jól csengenek! Vagy akár adj egy olyan nevet a cégednek, aminek személyes jelentése van a számodra! Például ha egy állatos kiegészítőket forgalmazó webshopot üzemeltetsz, miért ne nevezhetnéd el a kutyádról?

3.     Ne félj segítséget kérni!

Ülj össze a kollégáiddal, a barátaiddal vagy a családoddal és ötleteljetek! A brainstorming alapelve, hogy rossz ötlet nem létezik; sosem tudhatod, hogy egy általad zagyvaságnak gondolt hívószó milyen gondolatokat ébreszt a többiekben, ezért ne félj megosztani velük, ami az eszedbe jut! Találjatok ki kategóriákat, amik alapján elindultok vagy rajzoljatok gondolattérképet! A gondolattérkép lényege, hogy felírjátok középre a fő témát, amiből különböző kategóriák vagy témák ágaznak el. Ezekhez a témákhoz mindenki felírhat bármit, ami az eszébe jut, majd ezeket is lehet folytatni további ötletekkel. Elképesztő dolgok születhetnek egy-egy ilyen összeülés alkalmával.

Brainstorming

4.     Legyen a neved eredeti!

Mindannyian tudjuk, hogy a te saját neved az a dolog, ami a leginkább megkülönböztet téged a többi embertől. A céged esetében sincs ez másképp, de ennél a vázlatpontnál elsősorban nem arra gondolunk, hogy találj ki valami hiperkreatív nevet, amit még életedben nem hallottál (persze az sem rossz ötlet). Inkább praktikussági szemszögből közelítenénk meg az eredetiséget, tehát ha már van egy listád az ötleteidről, mindenképpen nézz utána, hogy a nevek foglaltak-e már! Erre az egyik módszer, ha lecsekkolod a már foglalt domain neveket, amit egyszerűen megtehetsz például EZEN az oldalon. Ha már nem szabad a .hu végződésű domain név, akkor a későbbi félreértések elkerülése végett célszerűbb más nevet választanod. Ezen kívül utánanézhetsz konkrét cégneveknek és védjegyeknek is ITT, de arra vigyázz, hogy sokan nem védetik le a nevüket, így mindenképpen javaslunk még egy harmadik kört, ami egy szimpla Google és közösségi média ellenőrzés. Írd be a kigondolt nevet a Google keresőbe, a Facebookra és más platformokra (esetleg írd utána a termékkategóriát vagy az iparágat, amivel foglalkozol) és ha ott sem akadsz hasonlóba, akkor szabad a pálya!

5.     Vedd számításba az online megjelenésed!

Ha már megnézted, hogy szabad-e az általad kigondolt domain, akkor se ugorj bele egyből az első jól csengő névbe! Gondold át, hogy a webshopodon kívül még akarsz-e más felületeken árulni (pl. Amazonon vagy eBayen), és csekkold le ezekben az áruházakban is, hogy nem foglalt-e már a kiötlött neved, nehogy a vásárlók összekeverjenek valakivel. A .hu végződésen kívül kreatívabb domain nevekben is gondolkozhatsz: erre egy jó példa a Tattly nevű webshop, ami sokáig www.tatt.ly domain alatt futott. További tippekért olvasd el domain névválasztási cikkünket

Gondolkozz

6.     Inspirálódj!

Járj nyitott szemmel és füllel, kérd ki az ismerőseid véleményét, forgass idegen nyelvű szótárakat! Ha végképp semmi ötleted, akkor pedig vesd be a titkos fegyvert: használj névgenerátort inspiráció gyanánt! Magyar névgenerátorok közül szerintünk nemigen akad hasznos (ha te találtál, akkor jöhet kommentben), de ha angol névben gondolkozol, kipróbálhatod többek között az Oberlót, a NameStationt vagy a Namelixet, ami ráadásul logóötletet is ad a nevek mellé.

Zárszó

Ha már itt jársz, akkor valószínűleg végigolvastad a cikket vagy legalábbis végigszaladtál a főbb vázlatpontokon. Valószínűleg nem csapott még beléd villámcsapásként a felismerés, hogy mi lesz a tökéletes név (ha mégis, akkor gratula, valamit nagyon jól csinálsz!), ezért az ajánlatunk a következő: kezdd elölről a cikket, de most olvasd lassan, rágj meg minden mondatot akár kétszer-háromszor, és csináld velünk együtt a részfeladatokat! Ez biztosan eltart majd egy darabig, de biztos, hogy nem vész kárba a befektetett idő és energia. Ne feledd: egy alaposan átgondolt döntés, egy jól megválasztott név akár többmillió forint hirdetési költségtől menthet meg hosszútávon!