Várható olvasási idő: 7 perc. Halottál már az affiliate megoldásokról? Lényegében a keresztmarketing ehhez hasonló megoldás, annyi különbséggel, hogy a partnereddel közösen egymást támogatjátok különböző együttműködésekkel. Érdemes kipróbálnod!

Hatékony, olcsó, kézenfekvő – ezeket a jelzőket használják a keresztmarketingre a szakértők. Olyan módszerről beszélünk, amellyel a saját céged, webáruházad mellett az együttműködésben részt vevő partner is jól jár, és a vásárló is teljesebb szolgáltatást kap. Ha még nem próbáltad, itt az ideje! Mutatunk néhány szuper példát!

Ha kimaradsz, lemaradsz! Megfordítottuk a mondást, mert első körben ezt kell a fejedbe vésned, amikor a cross-promotionről, avagy keresztmarketingről tájékozódsz. Ez a marketing azon része, amely amellett, hogy olcsó, esetleg teljesen ingyenes, könnyedén hatékonnyá tud válni, ami egy induló vállalkozásnál különösen előnyös. Ráadásul win-win helyzetet teremt: ha jól csinálják, mindenki nyer vele, egymás keresletét egészítik ki a felek. Ha viszont kimaradsz belőle, lemaradsz a versenytársak mögött. Összefoglaltuk, mit tudsz felhasználni, ha webáruházat üzemeltetsz.

win win

Forrás: hu.123rf.com

Ahogy Oprah csinálta

A keresztmarketing – nem nehéz kitalálni – a marketing egyik formája, ahol az egyik termék vagy szolgáltatás ügyfelei egy kapcsolódó termék promócióját célozzák meg, amiből kölcsönös előnyeik származnak. Egyszerű és gazdaságos módja, hogy elérd a célközönséged. Két vagy több olyan céget is magában foglalhat, amelyek együtt dolgoznak egy szolgáltatás vagy termék előmozdításán. Nézzük példákon keresztül!

„Mondd, hogy Laci küldött, olcsóbban kapod majd a DVD-ket” – adott tanácsot a filmkölcsönzőben az ismerős eladó, amikor egy számítástechnikai boltba irányított a 2000-es évek közepén. A techguru pedig pontosan tudta, kihez kell küldenie, ha filmet akarok kivenni. Nem a legátgondoltabb változat volt, ám ez is a cross-promotion egyik fajtájának számít.

Az Egyesült Államokban a közismert tévést, Oprah Winfreyt szokták emlegetni, aki addig ajánlgatta nézettségi rekordokat döntő műsorában a könyveit és más termékeit, amíg azokból is dollármilliókat keresett. Aztán pedig a 21. század leggazdagabb, legbefolyásosabb amerikai személyiségeinek egyikévé vált.

Utóbbit nem tudjuk megígérni neked, de azt igen, hogy ha jó keresztmarketinget alkalmazol, nő a forgalom a webáruházadban, ráadásul jelentős költségek nélkül.

oprah

Forrás: nbcchicago.com

Milyen feltételekkel működik?

Először meg kell találni, hogy ki számodra, vállalkozásod számára a megfelelő partner. Lényeges, hogy akivel együttműködsz, lehetőleg legyen ismert brand a célcsoportodban, de ne jelentsen konkurenciát. Fontos, hogy a másik fél érdeke is érvényesüljön, csak így lehet kölcsönösen hasznos marketinget kieszelni.

Olyan partnert kell találni, amelynek terméke illeszkedik a tiédhez. Nem szerencsés, sőt kifejezetten káros, ha egy edzőterem egy gyorséttermet szemel ki, míg egy egészséges élelmiszereket árusító üzlet egy kólamárkával kooperál… Az edzőterem és a biobolt, valamint a gyorsétterem és az üdítőgyártó kapcsolata azonban releváns, ahogy valószínűleg az ügyfélkörük érdeklődési köre is nagymértékben megegyezik. És hogy ez mekkora piacot jelenthet? Gondolj csak bele: nem mindegy, melyik márka üdítőjét kínálják fel a hamburgered mellé (a McDonald's és a Burger King is a ​Coca-Colát választotta), vagy éppen a moziban a pattogatott kukoricához (a Cinema City nem olyan régen váltott át a Pepsire).

A lényeg, hogy mindkét fél megkapja, amire szüksége van. Ez lehet a kölcsönös népszerűsítés, de léteznek támogatott együttműködések is. A márkák szponzorálhatnak eseményeket, megjelenési helyeket: nem véletlen, amikor egy tévéműsorban megmutatják, milyen ásványvizet iszik a műsorvezető, vagy milyen csokit eszik a film főhőse. Az Aston Martinnak például egész jól jön, hogy fiktív szuperügynök, James Bond az ő modelljeiket vezeti a filmekben, mint ahogyan a 007-esnek sem állnak rosszul ezek a csodás autók.

james bond

Forrás: businessinsider.com

Kit válassz partnernek?

Azt már érintettük, hogy legyen releváns a termékeddel a partnered üzlete, de az sem mindegy, milyen felületen tud működni a közös marketing. Ha a fiatalokhoz, tinédzserekhez akarsz szólni, mondjuk egy új energiaitalt szeretnél velük megismertetni, olyan influencert, youtubert keress, akit „szétkattintanak” a közösségi oldalakon (Szirmai Gergely, Dancsó Péter, és igen, a Buli Buli istennője, Dorina is ilyen). Egy borszaküzletben hiába hagyod ott a szórólapodat, viszonylag kevés tizenéves téved be ezekre a helyekre. A partnerkeresés időt és energiát vesz igénybe, rengeteg agyalással jár, de megéri.

Sokszor a kisebb, de releváns eléréssel több hasznod lesz, mintha tömegeket szólítanál meg rossz célzással. Azt kell eldöntened, ki a célközönség, és ezen a vonalon partnert választani. Az a jó, ha a saját területén közismert, elismert társat találsz, mert növeli a te hitelességedet is. Hasznosabb egy ilyen forrás ajánlása, ám a csapnivaló megítéléssel rendelkező helyekkel nem jársz jól. Egy tökéletes példa: Tőrös Balázst, azaz Bazskát kevesebb, mint tízezren követik a Facebookon, Instagramon és Twitteren, ám mivel rétegtémákkal foglalkozik, sokan adnak a véleményére, ha mondjuk a sneakerekről van szó.

Add a neved a jó ügyekhez! Támogatással is nagyot javíthatsz a branded ismertségén, egyben eleget teszel a szintén fontos társadalmi felelősségvállalásnak. Állj be olyan ügyek mögé, amelyek a célcsoportodat érintik: ha táplálékkiegészítőket árulsz, legyen az egy jótékonysági bicikliverseny, ha fodrász vagy, akkor egy ingyenes hajnyírási akció nehézsorsú emberek számára. Egyrészt jót teszel, ami jó érzés, másrészt megmutatod a vállalkozásodat.

bicikli

Forrás: pure-adventures.com

Hogyan működj együtt másokkal?

Ha megvan a tökéletes partner, túl vagy a nehezén, ám nem mindegy, milyen módszerek mentén működtök együtt. Webáruház esetén – és neked ez a legfontosabb – különösen előnyös a bannerelhelyezés, a linkcsere, valamint a hírlevélküldés.

Az első esetben egy ingyenes módszerrel növelheted oldalad látogatottságát, negatív következmény nélkül (leszámítva, ha hiteltelen partnert hirdetsz, de erről már beszéltünk). Régebben visszatetszést keltett a kéretlen tartalom, de mára a legtöbb felhasználó belátta, hogy hirdetés nélkül nincs internet, azaz ezen sem kell aggódnod. Szintén növeli az elérésedet a linkcsere, azonban vannak szabályok, amelyeknek utána kell olvasni, hogy elérjük a kellő hatást.

A hírlevél? Van, aki már nem hisz benne, ám egy jól megírt üzenet még mindig eljut a felhasználókhoz. Ha hiteles partnert találsz, az általa küldött levelet elolvassák a feliratkozók. A GDPR, azaz az európai általános adatvédelmi rendelet miatt ez sem problémamentes terep, de a szabályok betartásával hatékony módszer lehet.

Ne feledkezz meg a közösségi médiáról: jelöljétek meg egymás oldalát a bejegyzésetekben, ajánljatok posztokat a másik fél honlapjáról, indítsatok közös kampányokat. Mindezt akkor, ha a célcsoport aktív felhasználója a virtuális tereknek – lásd a Bazska plusz sneaker példát.

Lehet egyszerű megoldásokban is gondolkozni: van olyan közeg, ahol egy jól elhelyezett szórólappal érheted el a legtöbbet. Ehhez társulhat, de önállóan is működik a személyes kedvcsinálás: egy fodrász hajvágás közben bátran ajánlhat műkörmöst, és ez fordítva is igaz.

Nem szabad lebecsülni az ajándékok, nyeremények, kuponok és kedvezmények jelentőségét, ezek mindig népszerűek voltak, és azok is maradnak. Ha valaki nálad vásárol, kaphat például egy kedvezményt biztosító kupont partneredhez – a Glamour-napokat a nők mellett az ilyenkor magára hagyott férfiak is jól ismerik. Illetve ha olyan területen mozogsz, összehozhatod üzletfeleidet, hogy a közös promóciójuk a te webshopodban legyen elérhető.

glamour napok

Forrás: thinkpinkwithalexa.wordpress.com

Jól teszed, ha belevágsz

Ahogy már írtuk: aki kimarad, lemarad, méghozzá a versenytársakhoz képest. Ha eddig nem foglalkoztál keresztmarketinggel, ideje belevágnod: javasoljuk azoknak, akik most indítanak webshopot, de azoknak is, akiknek már működik az oldaluk, ám fejlődni szeretnének.

Nem kell félni tőle: ha egy webshopot tudsz üzemeltetni, ezzel sem lesz probléma, meg tudod csinálni. Ha a kritériumoknak megfelelő, hiteles partnereket találsz, az minden tekintetben kedvez vállalkozásodnak.

Ha nem szeretsz keresgélni, akkor léteznek olyan felületek a neten, ahol összehoznak a megfelelő partnerrel. Utána rajtatok múlik, meddig fejlesztitek a kapcsolatot. Használjátok ki az együttműködésben rejlő lehetőségeket, tegyétek jobbá, hatékonyabbá a vállalkozásotokat!