Várható olvasási idő 5 perc. Ebben a posztban Papp Gábor (The Pitch) SEO szakember röviden összefoglalja, milyen folyamat mentén érdemes a kulcsszókutatást elkészíteni egy webáruház esetében.

Gyakran felmerülő kérdés, hogy egy webáruháznak milyen lehetőségei vannak a SEO és ezzel együtt a kulcsszókutatás során.

A kulcsszókutatás jelenti ugyanis minden SEO munkának az alapját. Ugyanis ezekre a keyword-ökre tudod majd felépíteni az oldalstruktúrát és a teljes tartalomstratégiát. A tartalommarketing és keresőoptimalizálás pedig egy kifizetődő marketing megoldás, érdemes időt, pénzt és energiát fektetni bele. Egy közepes oldalnál és webshopnál akár évi tízmilliókat lehet spórolni jó tartalommal és SEO megoldásokkal.

A kulcsszókutatás alapjai

Egy jól elvégzett kulcsszókutatás lépéseit több elemre és állomásra lehet bontani. Jellemzően ezeken érdemes végigmenni.

  1. Válassz ki pár fontos témát és kifejezést
  2. Keress hasonló és származtatott kifejezéseket (ezt hívják medium tail és long tail kifejezésnek)
  3. Gyűjtsd ki a jó és hasznos kifejezéseket, majd töröld a feleslegeseket
  4. Azonosítsd a keresési szándékot és az üzleti potenciált
  5. Nézd meg a keresési mennyiségeket ezekhez a kifejezésekhez
  6. Gyűjtsd ki hogy mennyire nehéz ezekre jól szerepelni
  7. Rendezd őket sorrendbe keresési mennyiség alapján
  8. Rendezd őket sorba nehézségi érték alapján
  9. Válaszd ki azokat amikre sokan keresnek, de relatíve könnyű jól szerepelni rá
  10. Töröld azokat, amikre kevesen keresnek, de nehéz rá a verseny


 

Így kialakul egy lista, ami 3 szempont szerint tartalmazza a kifejezéseket:

  • A kifejezés, kulcsszó üzletileg fontos
  • Van rá keresési mennyiség
  • Relatív könnyű rájuk jól szerepelni (azaz nem éveket kell a SEO-ba fektetni, hogy eredményt lássunk.)

kulcsszokutatas

Erről a témáról és a folyamatról itt olvashatsz bővebben:

http://www.copywriter.hu/kulcsszokutatas-ahogy-a-profik-csinaljak

Ecommerce kulcsszókutatás

Miben különbözik egy webáruház kulcsszókutatása egy hagyományos oldaltól? Egyrészt sokban, másrészt semmiben.

Itt is hasonló módon indulunk el. Az első fázisban egy adatbázist építünk, amibe belerakjuk az összes lehetséges kulcsszót. Majd a második nagy blokkban ki kell válogatni azokat a kifejezéseket, amivel van értelme foglalkozni, és törölni azokat, amivel nincs.

Amiben hasonlít:

A folyamat ugyanazokat az elemeket és lépéseket fedi le. A legtöbb kulcsszókutatási és SEO eszköz ugyanúgy használható ecommerce vállalkozásokra, mint a hagyományos weboldalakra, hírportálokra, blogokra.

Amiben más:

Ennek ellenére vannak olyan eszközök, amelyek kifejezetten a webshopok SEO-jára koncentrálnak, vagy sokkal jobbak ezen a téren. Itt akár egy webáruház saját keresőjét lehet használni, vagy egy nagyon nagy áruház termékeit, mint például az Amazon.


 

Ecommerce kulcsszókutatásra az alábbi eszközöket mindenképp érdemes használni:

A fő különbség azonban mégis abban rejlik, hogy az adott kulcsszó a vásárlási folyamat melyik eleméhez kapcsolódik.


 

Vásárlási folyamat és a kulcsszavak

A vásárlási döntés és a vásárló útját (customer journey) több részre lehet osztani. Az elemei:

  • Awareness: először hallott róla
  • Interest: érdeklődés fázisa
  • Evaluation: döntés és értékelés fázisa
  • Purchase: vásárlás
  • Loyalty: hűség, újravásárlás
     

customer journey

Minden kulcsszó hozzárendelhető egy-egy vásárlási szakaszhoz. Ezt a párosítást is érdemes megtenni a kulcsszókutatás során. Vegyünk néhány példát:

  • Betörés elleni védelem (awareness fázisa, már felkeltette a téma az érdeklődését és elkezdi az első kulcsszavakat beírni a Google-be)
  • Családi ház kamerás védelme / biztonsági kamera rendszer otthonra / biztonsági kamera jogszabály (interest fázisa, itt már komolyabban érdeklődik a téma iránt és potenciális lehetőségek után kutat, utánajár a témának)
  • Legjobb IP kamera (itt valószínűleg az evaluation fázisban jár a felhasználó)
  • Wansview NCM-754GC IP kamera ár (itt is összehasonlít a felhasználó, pl azt, hogy hol olcsóbb a termék, de már erős a vásárlási szándék)
  • Wansview NCM-754GC WiFi IP kamera vásárlás (ez a purchase szint)
  • Wansview NCM-754GC IP kamera kiegészítő / javítás (itt már valószínűsíthető az újravásárlás, hisz rendelkezik az adott termékkel)


 

Vagyis eljutunk oda, nem elég pusztán egy-egy kulcsszóra koncentrálni, hanem érdemes a vásárlási folyamat egészét felírni és felrajzolni magunknak, majd ehhez rendelni a kulcsszavakat és a tartalmakat.


 

Ha ezt a folyamatot követjük, akkor:

  • Sokkal jobban ki tudjuk majd szolgálni a tartalommal a látogatókat, mert relevánsabb lesz az, amit kapnak
  • Sokkal több látogatót tudunk szerezni Google-ből és keresésből


 

Ez pedig dupla győzelmet is jelent. Több látogató, akik közül többen fognak potenciálisan vásárolni.

A SEO-ba és ezzel együtt a kulcsszókutatásba tehát érdemes plusz energiát tenni az alap szintű megoldásokhoz képest. Hosszú távon ugyanis kifizetődő lesz.